Hoe kan het dat als je s'ochtends wakker wordt er rommel in je ooghoeken zit?

En wat is het eigenlijk voor spul?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Er zijn 2 theoriën over het witte spul in je oog dat je 's morgens vindt.
De eerste gaat over een mannetje dat 's nachts één of ander zand in je ogen strooit.
De tweede theorie (meest aannemelijk) zegt dat dit wat opgedroogd traanvocht is (stof, bacteriën,...samen met wat etter-witte bloedcellen) dat zich gedurende de nacht als je niet met je ogen knippert, opstapelt in je ooghoek.Overdag knipper je met je ogen en wordt dit vuil weggespoeld door je traankanaal (gelegen in de ooghoek aan je neuskant), maar 's nachts dus niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Op een antwoord met Klaas Vaak en zijn Zand zit u zeker niet te wachten?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit heet slaap.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik gok dat het een mengsel van stof en zout is. Het stof dat het oog in de loop van de dag heeft verzameld en het zout van het verdampte traanvocht om het oog weer te reinigen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn eigen conclusie is dat dit opgedroogd traanvocht is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is met name vuil dat 's nachts "afgevoerd" is geworden naar de krochten van het oog.

Transporteur is vocht dat ook 's nachts de ogen via onze traanbuisjes support.