Welke medicijnen mag je niet nemen na het coronavaccin?

Ik neem al een aantal jaar medicijnen en het is mij tot zover nog onduidelijk hoe de interactie van het coronavaccin bij bepaald medicijngebruik is. Kan het vaccin gevolgen hebben op medicatie en zo ja, welke medicijnen kan je dan beter niet meer nemen na het coronavaccin?

3 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Jouw huisarts kan je daar verder mee helpen. Je noemt geen medicijnnaam. Als het iets met immuniteit/immuunsysteem te maken heeft zou ik zeker de behandelend arts raadplegen
Summo
3 jaar geleden
Als je medicijnen slikt zou je dit met je huisarts of behandelend arts moeten overleggen. Als iemand hier nu zegt dat je 2 weken met je bloedverdunners moet stoppen, is het dan verantwoord om dat dan maar gewoon te doen?
En als iemand zegt dat je je hartmedicatie met de helft moet verminderen?
En jij bent misschien verstandig en overlegt, maar iemand anders die in augustus zijn vaccinatie krijgt leest dat antwoord dan mogelijk en volgt het wel gewoon klakkeloos op.

Antwoorden (1)

RIVM
De meeste medicijnen hebben geen invloed op de vaccinatie. Er zijn een aantal uitzonderingen zoals sommige bloedverdunners of medicatie die het afweersysteem beïnvloedt.

Bloedverdunners
Meestal kun je gewoon gevaccineerd worden, maar soms is overleg met de trombosedienst nodig over het juiste tijdstip van vaccineren en de plek waarop je gevaccineerd wordt. Geef daarom bij het maken van de afspraak aan welke bloedverdunners je gebruikt.

Medicatie afweersysteem
Medicijnen die invloed hebben op je afweerreactie kunnen de vaccinatie minder effectief maken.
Soms is het verstandig om de vaccinatie even uit te stellen voor een beter effect. Bijvoorbeeld als de verwachting is dat de afweer binnen enige tijd weer (deels) herstelt. Dit kan bijvoorbeeld zo zijn als je deze medicijnen tijdelijk slikt. Je arts kan advies geven of vaccinatie nu mogelijk is, of beter uitgesteld kan worden.
SimonV