welke studie moet ik doen? ik ben 21 en radeloos.

ik heb 2 jaar fotografie op het R.O.C. gedaan en ik ben nu mijn Havo diploma aan het halen ( om maar een vangnet te hebben). ik ben technisch, creatief, actief, ik speel af en toe gitaar en ik vind het leuk om mijn eigen computer in elkaar te zetten.. iemand advies?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (8)

kunstacademie
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Maar dat is toch een ideale combinatie om computerprogrammeur te worden: HBO-opleiding Informatica!
Amadea
13 jaar geleden
HBO Facility Management, daar kun je alle kanten mee op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan een studiekeuzetest maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
www.hva.nl/media-creatie-informatie

Kijk hier eens
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry hoor (en laat de minnen maar weer komen...) maar ik vind je vraagstelling zodanig dat ik zou zeggen:

Wees jij maar lekker radeloos tot je zelf iets bedenkt, je bent toch creatief??????

Om het een beetje te nuanceren: als je nou had gevraagd: heeft iemand een idee wat ik het beste kan doen met ......enz vind ik dat mensen de antwoorden hadden gegeven die ze nu gaven.

Nu klink je of je compleet niet weet wat je wilt en kunt EN geen enkele bereidheid hebt (ik ben radeloos schrijf je) om er zelf enige verantwoording voor te nemen>

Je bent 21!!!!! geen 16.

Ik zou nu dus zeggen: die HAVO afmaken want dat is natuurlijk heel slim om te doen, en in die tijd je oriënteren of ovt vervolg opties, door verschillende instellingen te bezoeken en met mensen te praten die al hun havo papiertje hebben en dan kom je hopelijk tot een keuze waar je ECHT zelf achter kunt staan. Dat is wel heel belangrijk wil het een kans van slagen hebben.

Gezien je belangstelling enz tot nu toe zou je volgens mij heel veel kunnen gaan doen, ook iets in een technische richting. Als je het leuk vindt computers in elkaar te zetten vindt je complexe meetapparatuur tzt mogelijk ook interessant, dus mechanica of industrieel ontwerpen of constructie kun je overwegen

Toegevoegd na 2 dagen:
Nav je aanvulling bedenk ik me hetvolgende: misschien moet je iets kiezen dat je zo breed mogelijke opties geven ipv zoeken wat je het leukst vindt (maar wel binnen je brede belangstelling)

De uitleg is de volgende: jaren geleden zat ik voor hetzelfde dilemma en ook ik wist niet wat ik nou het liefst wilde doen. Als ik nu (na tig jaar) terug kijk op die studie en op al mijn studiegenoten (en mezelf) WERKT VRIJWEL NIEMAND nog in de oorspronkelijke studie richting. EN die paar die het wel doen doen toch zulke verschillende dingen dat ook zij compleet verschillende banen hebben.

Iedereen is doorgegroeid naar iets heel anders (soms vrijwillig, soms ook niet). Mijn suggestie is nu: ga iets studeren waarmee je NU, makkelijk en goed mee aan de slag komt (wel een beetje naar je zin) maar je kunt toch niet plannen hoe het loopt. En je studie hoeft dus niet iets te zijn waarvan je zeker weet dat je er 40 jaar tevreden in kunt werken want de kans is gewoon groter dat je hele andere dingen gaat doen (waar je nu nog niet eens van weet dat ze bestaan), succes
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+. Onder radeloos versta ik ook echt wat anders. "Ik ben drama queen."
Ik denk dat een opleiding Grafische Vormgeving wel bij je past en je hebt er ook nog toekomst perspectief, wat ook niet geheel onbelangrijk is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een orientatiejaar doen

http://www.orientatiejaar.nl/