Welke geboortebeperkende middelen zijn er nog die geen of weinig invloed op je uitoefenen in de vorm van verergering van PMS, moodswings?

Wat voor anticonceptie heeft niet zo'n invloed op je hormonen?

Toegevoegd na 1 week:
De huisarts zegt dat een pil doorslikken PMS vermindert. dwz niet meer menstrueren. Ik ga dit uitproberen en kijken wat hiervan het affect is. Mocht het toch verder gaan met PMS dan zal ik vitamine B6 en st janskruid gaan gebruiken, wat ook PMS klachten zou moeten verminderen. Mochten er vrouwen zijn die hierover graag op de hoogte gehouden zouden willen worden, laat het me dan maar weten via een personal message. Want tegen die tijd kan ik dat niet meer aan deze vraag toevoegen.

Toegevoegd na 1 week:
Zij zegt ook dat menstrueren helemaal niet zo natuurlijk is als veel mensen denken. het vrouwelijk lichaam is van oorsprong erop gebouwd steeds zwanger te zijn. Door het menstrueren wordt tevens de kans verhoogd op baarmoederhalskanker, aldus mijn huisarts.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Een Mirenaspiraal geeft een veel kleinere hoeveelheid hormonen af, de meeste vrouwen (er zijn wel uitzonderingen) hebben hier geen last van. Ik ben ook zo iemand die niet goed tegen de pil kan, een Mirena bezorgde mij geen last.

Bijkomend voordeel: veel lichtere of zelfs helemaal wegblijvende menstruaties. Dat komt niet doordat de Mirena ingrijpt in de hormooncyclus zelf, maar doordat de Mirena de groei van baarmoeder vertraagt/blokkeert. Wat er niet aan groeit, komt er ook niet via een menstruatie uit.

Wil je helemaal geen hormonen, dan is er ook nog steeds het koperspiraaltje. Dat heeft als nadeel dat de menstruatie vaak juist heftiger wordt.

Als het geen ramp is als je wel zwanger zou raken, zou je ook nog kunnen denken aan de Persona. Dat is een computertje dat met behulp van enkele urinetesten per maand je cyclus berekent en de 'onveilige dagen' aangeeft. Schijnt aardig betrouwbaar te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het zijn vooral de toename en de heftigheid van moodswings waar ik de laatste maanden ernstig last van heb, sinds ik marvelon 50 krijg. Ik zoek dus een soortgelijk iets, maar waarbij ik de "normale" hoeveelheid moodswings heb. De menstruatie op zich, het bloeden en de pijn is niet zo erg bij de pil. Stop ik met die pil dan is hij regelmatig maar is het bloeden en de pijn heftig. dit bloeden duurt dan een volle week, en nu maar 2-3 dagen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In dat geval zou ik een Mirena proberen: het grootste effect op ongewenst zware menstruatie met een minimum aan hormonen. Marvelon 50 is trouwens sowieso een vrij zware pil, niet gek dus dat je er last van hebt. Maar je huisarts zal er wel voor gekozen hebben omdat een zwaardere pil een groter effect heeft op de heftigheid van de menstruatie. Zelf had ik tijdens het gebruik van de Mirena wel pms, maar dan de normale variant, ongeveer net als wanneer ik geen anticonceptie gebruik. Mijn menstruatie bleef helemaal weg. Overigens: technisch gesproken zijn je moodswings tijdens pilgebruik geen PMS. De pil onderdrukt je cyclus totaal, je hebt dan ook geen 'echte' menstruatie en dus ook geen premenstrueel syndroom. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je geen enorme moodswings kan hebben onder invloed van al die hormonen, wat dat betreft is de pil eigenlijk een behoorlijk heftig middel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thnx dit geeft veel inzicht

Andere antwoorden (3)

condoom gebruik heeft geen invloed op je humeur, als het goed is.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt, maar das niet wat ik zoek. Een condoom regelt de menstruatie ook niet ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dan maak je het ook wel erg lastig, forallweknow. De menstruatie regelen kan alleen met hormonen. Dat kan een hoge of een lage dosis hormonen zijn, en die dosis kan op verschillende manieren toegediend worden, maar er zal altijd wát risico zijn dat de hormonen invloed hebben op je stemming. Wat moet er trouwens aan geregeld worden? Zijn je menstruaties zonder pil bijvoorbeeld te zwaar, of ben je onregelmatig en wil je zekerheid over wanneer je ongesteld wordt?
Een spiraaltje zonder hormonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nieuwe pil: Qlaira (na gebruik Mirena, verschillende pillen en injectie)

Toegevoegd na 1 minuut:
Met natuurlijk oestrogeen.