wat kan hartkleppen ontsteking veroorzaken?

mijn moeder heeft 2 jaar hartkleppen ontsteking gehad maar ze was nit ziek ofzo het was gewoon in een keer hoe kan dat

Toegevoegd na 6 uur:
sorry ik zei 2 jaar maar ik bedoelde 2 jaar geleden

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Het kan echt iets eenmaligs zijn, veroorzaakt door een wondje waar een bacterie door naar binnen is gekomen maar het kan ook komen door een aangeboren hartziekte of een probleem aan de kleppen zijn. Ik neem aan dat dat onderzocht is toen?

Zie hieronder meer informatie:

De binnenwand van het hart is normaliter glibberig en glad, zodat bacteriën geen kans krijgen om zich te hechten. Maar het oppervlak van een hartklep met een klepgebrek kan ruw worden, wat kansen biedt voor de indringers. Als de bacterie zich eenmaal op het ruwe oppervlak gehecht heeft, kan de infectie zich uitbreiden naar de binnenbekleding rond de hartklep. Na verloop van tijd raken de hartklep en het omringende weefsel onherstelbaar beschadigd.

De boosdoeners kunnen op allerlei manieren in de bloedsomloop komen: via wondjes in de huid of de darmen, maar ook via de spuiten van een drugsverslaafde of een wondje in het tandvlees van een slecht onderhouden gebit. Het afweersysteem van een sterk lichaam maakt korte metten met indringers, maar in een verzwakt lichaam heeft de bacterie meer kans om te overleven. Een paar generaties geleden ging het meestal om een bacterie met de familienaam streptokokken, tegenwoordig komen ook de stafylokokken veel voor.

Het risico op een endocarditis is veel groter bij een kunstklep of een aangeboren hartziekte, omdat de bekleding dan minder glad is dan normaal. Daarom wordt tijdens bepaalde ingrepen als de patiënt een klepgebrek, een kunstklep of een afwijkende anatomie van het hart heeft, preventief antibiotica toegediend. Dat houdt het risico op endocarditis tijdens de ingreep zo klein mogelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoe kan dat? Heeft uw moeder,reumatiek? of rimestoornissen? Wat denkt de dokter waar het door kan komen?Heeft ze een tandarts behandeling gehad,dit kan ook een ontsteking aan de hart kleppen geven,Daarom geven artsen vaak antibiotica, na een ingreep aan de tanden,o.a.Ik geef u het advies het goed met de specialist
te bespreken ,waar dit door kan komen,Veel sterkte met je moeder