heeft je bloeddruk met warmte te maken?

mijn moeder heeft een hoge bloeddruk dus je zou zeggen een goede lichamelijke doorbloeding, maar nee ze heeft het altijd koud.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

dat kan kloppen. Een van de oorzaken van hoge bloeddruk kan zijn het samentrekken van de vaten. Als de oorzaak in vernauwde vaten ligt dan kan hierdoor warm bloed iets sterker onthouden worden aan de huid. Je kunt het hierdoor kouder hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

neem aan dat we geen arts zijn hier op de site
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
druk is niet hetzelfde als doorbloeding.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een hoge bloeddruk betekent dat de hartspier met grotere kracht het bloed door de vaten pompt. Gevaarlijk, omdat de wand van bloedvaten daar niet op alle plekken tegenkan (vnl. het hersengebied is kwetsbaar).

Hoe simpel het ook klinkt, inderdaad betekent een hogere bloeddruk vaak dat het bloed in de extremiteiten (handen, vingers, voeten, tenen) verder zou moeten komen, en dus meer warmte wordt getransporteerd.

Echter, omdat bij hogebloeddruk-patienten vaak ook andere kwalen voorkomen (aderverkalking bijvoorbeeld), wordt dat effect in 9 van de 10 gevallen weer opgeheven.

Elke basisarts kan je dat overigens vertellen, dus ik vraag me af waarom haar huisarts dat niet heeft gedaan...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kijk eens voor meer informatie op: http://www.gezondheidscommunity.nl/pg/groups/97/bloeddruk-verlagen/