Gaat een infuus (voor narcose voor operatie) in een ader of slagader? En mag je zelf kiezen of je hem in je hand of elleboogholte krijgt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.1K

Het beste antwoord

Het prikken van een infuus gebeurd altijd in een ader. In een slagader zou te gevaarlijk zijn. Want wanneer je een slagader "opent", blijft er bloed uit pompen doordat je hart met kracht het bloed door deze slagaders pompt.

De plaats van een infuus verschilt heel erg. Ook is er verschil in leeftijd. Bij een baby bijvoorbeeld komt het vaak voor dat het infuus in het hoofd wordt geprikt, omdat hier de aders goed te zien zijn. Bij kleine kinderen wordt het bij voorkeur niet in de armen gedaan i.v.m. bewegingsvrijheid en het "spelend leren". Kinderen kunnen erop gaan sabbelen waardoor het infuus kan sneuvelen.

Bij volwassenen proberen ze de elleboogholten te vermijden. Dit ook weer in verband met bewegingsvrijheid.
De voorkeur gaat uit naar de bovenkant van de onderarm. Aan de zijkant van de holte zeg maar. Maar ja, dan moeten daar de aders wel goed te zien zijn en het aanprikken hiervan moet ook lukken. In heel zeldzame gevallen wijken ze uit naar de voeten. Ook weer omdat de aders hier vaak beter te zien zijn.

Dus ja, de plek van het aanprikken van een infuus verschilt heel erg per persoon.

Toegevoegd na 4 minuten:
O, en wat betreft het zelf beslissen waar een infuus komt: Je mag altijd een voorkeur uitspreken. Meestal zullen ze dan ook hier als eerste proberen te prikken. Lukt het niet, dan zul je moeten schipperen. In sommige omstandigheden heb je er helemaal geen keus uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Meestal gaat hij bovenop in je hand. Mocht dit niet lukken dan doen ze hem in je pols en hij gaat in een ader
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de twee operaties die ik in het afgelopen jaar gehad heb, heb ik hem éénmaal in een ader op de bovenkant van mijn hand gekregen en éénmaal in een ader op de bovenkant van mijn pols gekregen. Ik dacht na de eerste keer (in mijn hand) dat de volgende daar weer zou komen, maar de anesthesist had de voorkeur voor de plek op mijn pols. In de elleboogholte wordt over het algemeen alleen bloed afgenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ader, want een slagader "klopt' , en dat zou heel onpraktisch zijn.

Bij voorkeur niet in je elleboogholte, omdat als je dan onbewust je arm buigt je het infuus afklemt, en das niet handig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Als voorkeursplaats kan gekozen worden voor de thorax of de bovenarmen. Er kan dan zonodig van links naar rechts uitgeweken worden bij het wisselen van het systeem. Deze locaties zijn weinig beweeglijk en niet lastig bij het dragen van kleding. Als toch gekozen wordt voor de buik moet de patiënt daarbij zitten, zodat een goedvallende huidplooi gekozen kan worden voor het inbrengen van de naald. De voorkeur gaat uit naar de dunne infuusnaald in plaats van een stalen vleugelnaald, omdat de kunststof canule beter meegaat in de bewegingen en het subcutane weefsel daardoor minder beschadigt. Hierdoor blijft een kunststofsysteem vaak langer zonder problemen functioneren."