Wat zijn de symptonen van ponofobie (angst voor pijn)?

En ken je mensen met ponofobie of heb je het zelf? Zijn er lichte vormen en wat zijn de zwaarste vormen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha is las ff wat anders ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is=ik

Het beste antwoord

Ook wel Algofobie, algiofobie of panthofobie genoemd, is een specifieke fobie voor pijn. De naam is afkomstig van het Griekse algos (pijn) en fobos (angst).
Pijn is voor vrijwel iedereen een onaangename ervaring, maar bij algofobie is de angst veel sterker dan normaal. Bij het ervaren van pijn of de anticipatie ervan kan iemand verstijven van angst, maar ook kan het gedrag onhandelbaar worden en er kunnen agressie of paniekaanvallen optreden.
Ik denk wel dat er lichte en zwaardere vormen zijn maar welke symptomen er dan bijkomen weet ik niet precies. De ene persoon zal het in ergere vorm hebben dan de ander, misschien niet meer klachten/symptomen maar de zwaarte van de symptomen hangt waarschijnlijk af van de ernst van de fobie.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat je alles zal doen om pijn te vermijden, simpel toch...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar niet zo obsessief als een ponofoob, die sterft al bij de gedachte eraan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beetje overdreven XiniX, als iedereen die ponofoob is zou sterven bij de gedachte aan pijn zouden er wel erg veel doden vallen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet zo, maar ponofoben denken dat wel... En als ze denken eraan te sterven dan is het nog niet zo...
alles wat ik moet ondergaan zoals tandarts en blaren opensnijden gebeurt bij mij als het maar even kan onder narcose, ik heb dus heel erg ponofobie.
maar ik heb het totaal niet gehad bij mijn bevalling, wel had ik een ruggeprik maar dat had iets met de ponofobie te maken. bij aankomende bevalling heb ik nu ook nog geen angst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sterredag
2 jaar geleden
Erg lang na deze datum, maar vind het wel grappig, ik heb ook ponofobie, of algiofobie of hoe het dan ook mag heten, en gek genoeg heb ik daar ook geen last van gehad mbt mijn bevallingen. Op de een of andere manier heb ik dat wel kunnen accepteren, wel achteraf altijd als heel erg heftig ervaren tot zelfs traumatisch, maar niet vooraf.
is niet iedereen in mindere of meerdere mate bang voor pijn?

de symptomen zijn bij mij maagpijn en nervositeit.
Rieneke1