mag iemand die doof is auto rijden

ik vraag me af als iemand doof wel auto mag rijden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

Gelukkig wel. Autorijden doe je overigens erg op je ogen, omdat er sowieso veel omgevingsgeluid is door de motor zelf maar ook je eigen radio of gezelschap.
Fietsen als je slecht hoort is veel enger en veel gevaarlijker. (En dat mag ook gewoon trouwens). Ik ben nog maar een klein stukje van mijn gehoor kwijt, maar overweeg de laatste weken al serieus een SH-bordje aan te schaffen, omdat ik gewoon teveel verrast wordt en steeds schrik van verkeer dat ik niet ongemerkt aan heb horen komen, ook fietsers en voetgangers. Met autorijden heb ik totaal geen enkele last.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Waarom niet?
Je leert met het auto rijden voornamelijk kijken.
Als er een ziekenauto met sirene aankomt, dan hoor je die ook al in je spiegels te hebben waargenomen.
Idem voor situaties waarin getoeterd wordt. Kijken is het belangrijkste tijdens autorijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, maar hij moet wel bewijzen op het examen, dat de persoon niet gevaarlijker is dan een persoon die wel goed hoort, dus hij zal moeten laten zien dat hij het gehoor compenseert met extra visuele activiteiten... En als hij dat dan op een speciaal examen kan laten zien, dan mag hij net als alle niet gehoorgehandicapte mensen zich als bestuurder van een motorvoertuig aan het verkeer deelnemen...

Toegevoegd op 24-06-2009 12:21:44
-

Rijlessen voor auditief gehandicapten
Doven of slechthorenden die autorijlessen willen nemen kunnen meestal terecht bij een gewone rijschool, want voor een dove zijn geen speciale aanpassingen in de auto nodig. Wel kan het prettig zijn rijles in gebarentaal te krijgen. Er zijn rijscholen die instructeurs in dienst hebben die ervaring hebben met rijles aan doven of slechthorenden. Voor meer informatie en adressen van geschikte rijscholen kunt u contact opnemen met de Stichting Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn moeder is doof en kan perfect autorijden!
Ze heeft het geleerd toen ze nog kon horen, later werd ze doof!
Ze zegt dat het weinig of niets uitmaakt!
Ze is nu zelfs veel alerter en rijdt daardoor veiliger vind ze!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat mag.
Als dat niet zou mogen, zou het ook verboden moeten worden om je speakers op het maximale volume te zetten.
Want daar word je soms niet goed van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens ! Ik woon zo'n 50 m. van een uitvalweg, en zelfs in de winter, als ik m'n ramen dichtheb, hoor ik regelmatig iemand langsdreunen, de beat veel harder dan het geluid van de motor. Of die een sirene kunnen horen? Never !+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ergste is nog als ze 's avonds thuiskomen en je ligt in bed. Je hoort geen auto, maar gedreun.
Ja hoor. Daarom heben hulpdiensten niet alleen een sirene, maar ook zwaailichten.

Fietsers rijden soms gedeeltelijk op gehoor (niet slim, want die automobilist kan niet ruiken dat die fietser weliswaar niet heeft gezien, maar wel gehoord dat hij eraan komt), maar autorijden doe je op zicht. Hoorbare waarschuwingssignalen worden soms extra gebruikt (spoorwegovergangen, hulpdiensten etc.), maar worden voor automobilisten ook altijd vegezeld door zichtbare waarschuwingssignalen. De hoorbare signalen zijn dan ook echt bedoeld als extra: een goede automobilist reageert al op de zichtbare signalen.

Vergelijk het met een wegversmalling: er staat dan een wagen op de weg met zo'n enorme lichtgevende pijl. Voor de goede automobilist is die pijl voldoende op van baan te wisselen, en voor de zekerheid worden er van die 'drempeltjes' op de weg gelegd opdat onoplettende automobilisten door de schok geattendeerd worden op de versmalling. Het is de bedoeling dat je vóór je over die drempeltjes rijdt al ziet dat je van baan moet wisselen, net zoals het de bedoeling is dat je aan de lichten al ziet dat je moet stoppen voor de spoorwegovergang. En dove mensen mankeren niets aan hun ogen (tenminste niet door hun doofheid).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze persoon kan gewoon zijn rijbewijs halen mits hij evenals de niet dove inzicht heeft in eigen rijgedrag en beheersing van de auto. Hij krijgt meestal van de specialist een verwijsbrief met uitleg voor het CBR. Zo zijn kleurenblindheid evenmin een probleem. Lichten die opflikkeren zijn waarschuwingstekens van bijv. achterlichten, het stoplicht is rodd op de bovenste plek. Als het zicht ernstig is beperkt wordt dit ook bij de arts alswel bij het CBR begrenst. Talloze invalides, slecht ter been het missen van beefinctie`s of arm/handfunctie`s kunnen evengoed hun rijbewijs halen, als ook zij verkeersinzicht hebben en de auto is vaak aangepast. Als diabeten hun hypo`s onder controlle heeft is dat geen probleem. Plotselinge spasme`s ernstig hartfalen, paniekstoornissen vallen wel al gauw af. Als door deze ziekten de lichaamsfunctie het eigen gedrag kunnen beinvloeden en dus niet kunnen beheersen, beheers je ook de auto niet. Alle andere handicaps kunnen gewoon verkeersdeelnemer zijn. Het zijn vaak de naukeurige rijders.