Hoe leer je niet persoonlijk te betrokken te zijn?

soms als je een verhaal hoort ook al is het van een vreemde ga je daar helemaal in mee. of als je ruzieheb met iemand en die persoon weet het via de (ik ben zielig) weg helemaal om te buigen dat jij medelijde krijgt. hoe zet je dat uit.?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Als iemand zijn/haar problemen of verdriet met mij wil delen, doe ik mijn best zo veel mogelijk te begrijpen hoe die ander zich voelt. Dat noemen ze empathie, en je voelt dan dus óók dat probleem of dat verdriet. Maar als ik echt wil helpen, en die iemand vraagt om mijn raad, heeft die er niets aan, als ik zijn/haar gevoelens helemaal mijn gevoelens maak, dus ik neem een time-out om afstand te nemen, en te denken over hoe ik kan helpen. Dat kan ik niet, als ik me mee laat slepen in die dip. Ze hebben dan juist mijn kracht nodig, dus ik moet zorgen dat ik die kracht kan bieden. En goed onthouden, dat het zijn/haar probleem of verdriet is, niet het mijne.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Besef dat deze emoties misplaatst zijn.

Toegevoegd op 22-06-2009 23:59:48
Eigen jezelf geen emoties van anderen toe.

Betrokkenheid is niet verkeerd maar zorg dat je niet zelf gaat meelijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een goede vraag...

Door het niet te geloven dat het persoonlijk is...

En dat is al zo, nu...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hiervoor zijn assertiviteitscursussen. Wanneer je op je werk omgaat met mensen die problemen hebben, kun je soms moeilijk afstand nemen. Hiervoor kan het belangrijk zijn om situaties te 'objectiveren', het voorkomt (zonder dat je als een robot overkomt) dat je je teveel identificeert met de andere persoon.

Dit kan ook helpen in privé situaties. Er zijn heel veel adviezen mogelijk en die hangen allemaal af van je situatie, wie en hoe jij bent, wat voor mensen de meeste invloed op je hebben op deze manier en in wat voor situaties je ze tegenkomt. Ook hoe jij op zo'n moment in het leven staat is daarbij van belang.

Het beste is, denk ik, om zeker van jezelf te zijn en te weten dat je mensen graag helpt als ze 'echt' problemen hebben. Als iemand ruzie met je heeft gehad en dan 'zielig' doet, kun je ook zeggen: 'Misschien moet je er maar eens over nadenken (ergens anders) en als je weet wat je wilt en hoe je dit kunt oplossen, dan wil ik best wel eens met je kijken of dat de beste oplossing is'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar mijn idee alleen door te realiseren dat wanneer het jou mee kwaad dan goed doet, minder betrokken te zijn. Dus jezelf voorhouden dat het jou geen goed doet om zo met die ander bezig te zijn. Best moeilijk want ik herken mezelf hierin.

Maar af en toe moet je zelf op de rem trappen, een ander geeft namelijk alleen maar gas en zal en kan dat niet voor jou doen. Een stukje zelfbescherming om je niet teveel mee te laten slepen. Geef het desnoods aan: ik voel me te betrokken en moet wat afstand nemen, om mezelf te beschermen. Je geeft dan in ieder geval aan dat je betrokken bent met diegene, maar dat het even teveel is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar als ik het met haar heb over wat mij aan haar dwars zit gooit ze alles om en eindigd het met dat ik medelijde heb met haar, terwijl ik eigelijk boos ben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien kan ze niet zo goed luisteren naar wat je zegt. Je zou dan een mailtje of een briefje kunnen schrijven.
Het kan natuurlijk ook zo zijn, dat ze dondersgoed weet, hoe ze jou moet "bespelen", en hoe ze jou medelijden op moet wekken. Maar heeft ze dat medelijden wel verdiend? Je bent niet voor niets boos op haar, en wel om een bepaalde reden. Als zij dan allerlei verhalen ophangt die niets met die reden te maken hebben, kan je niets anders doen dan haar de klaagzang laten uitzingen, dan zeggen : okay, maar nu weer even terug naar......Als je dat stug volhoudt (steeds weer teruggaan naar die reden, dus), zal ze uiteindelijk toch echt met je moeten gaan praten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het je echt dwars zit kan ik je alleen maar adviseren dit te voorkomen. Voorkomen dat je steeds in dezelfde kringetjes ronddraait, die jou veel energie kosten. Van sommige mensen moet je bewust afstand nemen. Boosheid en medelijden kosten een hoop energie, die kun je beter in jezelf steken!
De meeste verhalen die voor jouw omschrijving in aanmerking komen neem ik op als kennisgeving. En hier houd het ook op. Als het zover komt kan ik uren luisteren...

Maar ik ben nog steeds erg eigenwijs hierin. Want als ik gelijk heb, dan heb ik gelijk. En daar veranderd werkelijk helemaal niemand wat aan. Dus medelijde met iemand krijg ik niet zo erg snel...

Mijn motto is dan ook nog steeds 'My Way'...