Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe komt dat mijn blauwe plek is opgezwollen?

gistermiddag was ik Gévallen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dan heb je
een posttraumatische zwellling, dat zijn:
Alle zwellingen ( = oedeem) die worden veroorzaakt door weefselbeschadiging ( = trauma) na ( = post) verrekkingen, verstuikingen, verwondingen, operaties en tandheelkundige ingrepen.

Blauwe plekken zijn het gevolg van gescheurde bloedvaatjes na een stoot of een valpartij. De huid kleurt blauw omdat het bloed zich verspreidt in de omgevende weefsels. De meeste blauwe plekken zijn onschuldig en verdwijnen na twee à vier weken vanzelf. Het genezingsproces gaat meestal gepaard met een rijk kleurenpalet, van donkerpaars tot geel.

Op de plaats van de botsing kan een hematoom ontstaan. Een zwelling of buil. Die verdikking is meestal goedaardig.

Hematomen kunnen ook dieper liggen en dan aanvankelijk geen opvallende verkleuring tonen, maar wel een zwelling: de buil.

Dit schreef ik al 8 maanden geleden hier:

http://www.goeievraag.nl/vraag/harde-bult-aanleiding-blauwe-plek.62259
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dan is er waarschijnlijk op die plek niet alleen een bloeduitstorting maar ook een buil. Dan heb je niet alleen de buitenste huidlaag bezeerd, maar ook een dieper liggende zwelling opgelopen.
(Lees meer...)
Amadea
13 jaar geleden
Een Blaise plek befriend een bloedvat beschadiging . Het blood loopt uit het vat in het omliggende weefsel en hoopt zilch op. Dat is de zwelling.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen mijn moeder van de trap viel, had ze een blauw ei op haar heup. Dat zit er nog, alleen niet blauw meer. Volgende de huisarts is het bindweefsel gescheurd. Kan dus ook nog een oorzaak van de zwelling zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding