Waarom wordt behandeling bij een midlifecrisis niet vergoed door zorgaanbieders, waaronder Menzis?

Omdat ik al van af de kleuter school de nodige problemen heb ervaren vanwege het stotteren. ben daar naast ook een Hoog sensitieve beeld denker en Heeft het stotteren zo ook mijn hele leven negatief beinvloed, en noem ik dit zelf ook voor alle duidelijkheid eventjes mijn eigen persoonlijke stotterproblematiek mechanisme, omdat namelijk niet iedere stotteraar de zelfde problemen ervaar. en speelt de omgeving en de situatie waar men in opgroeit hier bij ook een zeer grote rol. Maar zijn dit natuurlijk wel de meest Voor de hand liggende problemen die zich voort kunnen doen bij een stotteraar.

stotterproblematiek mechanisme,
Vermijdingsgedrag—Minderwaardigheid gevoel—Angst—afwijzing—schuld-- sociale isolement --intense woede-- (zelf)vernedering—schaamte—schuld—zelfhaat-- seksuele frustratie—anticiperen--soberheid—suicide gedachtes—onder prikkeling—midlife crisis.
omdat een midlife crisis meestal word veroorzaakt door de nog aanwezige schaduwen en demonen uit de jeugd/pubertijd en zo dus ook door deze stotterproblematiek mechanisme. maar worden deze problemen nu al jaren ineens door de zorgaanbieders en reguliere GGZ voor stress gerelateerde problemen aangezien. die niet tot nauwelijks vergoed worden en ook niet of nauwelijks worden behandeld door de reguliere GGZ. en weet mijn eigen huisarts niet eens hoe zij dit probleem moet formuleren

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Psyche
2.3K
tinus1969
5 jaar geleden
Menzis staat sowieso niet bekend om zijn royale vergoedingsbeleid, maar ik denk dat de meeste zorgverzekeraars vraagtekens zullen zetten bij vergoeding: Zorgverzekering is voor medische zorg, niet voor iets anders. Wat voor therapie van wat voor therapeut had je vergoed willen krijgen?
Antoni
5 jaar geleden
Wat heb je gedaan om het stotterprobleem op te lossen? Begin daar eens mee, zo raad ik je aan. Het oplossen van het stotteren zal veel gevolgprobemen oplossen, lijkt mij.

Antwoorden (1)

Behandelingen binnen de generalistische basis (GB) GGZ en specialistische (S) GGZ worden uitsluitend vergoed wanneer er sprake is van stoornis volgens de DSM V.
Psychische klachten zijn niet voldoende om gebruik te maken van verzekerde zorg binnen de GB-GGZ en S-GGZ.
Een midlifecrisis door stotterverleden staat niet genoemd in DSM V en wordt helaas dus niet vergoed.

Als je psychische problemen of klachten ondervindt, kun je wel terecht bij een praktijkondersteuner GGZ van de huisarts. Deze gesprekken kosten niets en gaan zelfs niet van je eigen risico af.

Daarnaast kun je in aanmerking komen voor Interapy. De online behandelingen van Interapy zijn gebaseerd op cognitieve gedragstherapie. Hierbij staat de wisselwerking tussen gedachten, gevoelens en gedrag centraal. Je onderzoekt welke factoren je klachten in stand houden en op welke manier je kunt ingrijpen
Na aanmelding kijken psychologen samen met jou welke behandeling het beste bij je past. De therapie wordt volledig door de zorgverzekering vergoed (wel eigen risico).
https://www.interapy.nl/ik-weet-het-niet/aanmelden
______________________

Ik lees in je lange klachtenlijst dat je ook last hebt van angsten en depressies. Bij lichtere depressieve of angstklachten word je in de huisartsenpraktijk geholpen.
Bij depressies en/of angsten die in DSM V genoemd worden, kun je psychotherapie krijgen die vergoed wordt (wel eigen risico). Houd rekening met wachttijden van weken tot maanden.

Depressie DSM V
https://hulpgids.nl/informatie/ziektebeelden/depressieve-stemmingsstoornissen/depressie/depressieve-stoornis-dsm-5

Angststoornis DSM V
https://www.psyq.nl/angststoornis/veelgestelde-vragen/definitie-angststoornis-dsm-5
Toegevoegd op 15 september 2018 10:25: tekst
SimonV
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@SimonV, Is deze huisarts in ruste dezelfde als de persoon van Interapy?
http://www.zonh.nl/nieuws/blog-peter-sleutelberg,-huisarts.-als-een-oester
SimonV
5 jaar geleden
100% zeker kan ik dit niet zeggen.
Interapy: “Peter Sleutelberg is sinds 1979 huisarts”.
Dat vind ik hier niet exact terug:
https://www.linkedin.com/in/peter-sleutelberg-ab823938?originalSubdomain=nl
Ritsuka
5 jaar geleden
Praktijkondersteuner GGZ heb ik goede ervaringen mee.
tinus1969
5 jaar geleden
@eingijs, conclusie; Als je hulp wil, dan moet je een DSM-V diagnose aanvaarden. Het heeft geen zin om dan vast te houden aan je eigen denkbeelden mbt stotteren, hoogsensitief, beelddenken, of midlife crisis.
Ga inderdada eens uitgebried met de praktijkondersteuner praten, en probeer heel concreet te zijn: van welk gedrag heb je nou concreet last? Ik hoor eigenlijk iets van een sociale angst stoornis, of depressie, en dat zijn WEL DSM V diagnoses waar therapie voor bestaat en evt ook vergoed wordt.