wat doet leukemie mentaal met je?

ik moet voor school iets doen over leukemie maar deze vraag kan ik nergens op internet vinden
ik hoop dat jullie het weten

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou contact kunnen opnemen met het AVL (Anthony Van Leeuwenhoek ziekenhuis).
Dat is speciaal voor mensen met kanker. Ik denk dat je daar het antwoord kan vinden. Want alleen iemand die leukemie heeft kan je vraag beantwoorden. Sccs

Antwoorden (2)

De meeste mensen schrikken er een beetje van, dat is ook de reactie als je zal horen dat je exceem hebt. je zal je af vragen of het een chronische aandoening is of niet. Of het kwaad aardig is. wat je er tegen kan doen. Je zal waarschijnlijk vaak er aan denken waardoor je afwezig lijkt of je praat er juist over, ook zal je wat voorzichtiger leven, want je weet en je hebt te horen gekregen dat er wat is, kortom, probeer je voor vertellen (of speel doktertje, ookal klinkt het stom het werkt echt, als je,je goed en serieus inleeft op de rol die je speelt) dat je dit te horen krijgt, wat zijn dan je reacties, wat gaat er door je hoofd? Wat voel je? Schrijf ze daarna op. Als je mensen kent met leukemi kan je ze vragen als ze er graag over praten wat het mentaal met je doet.

Toegevoegd na 1 dag:
Sorry exceem, maar je zal erg schrikken als je het te horen krijgt, zo een reactie zal je ook bij borstkanker geven. Een kennis van mij was gister avond overleden aan leukemi, ze dachten eerst dat het kluster hoofdpijn was een paar weken voor het overlijden kreeg ze te horen dat het lleukemi was. Ze moest maanden in het ziekenhuis liggen en dan met zo een resultaat. Ik kwam elke dag langs zes dagen voor haar overleiden verteldde ze me het vervelende nieuws. Het rare was dat ze zei dat ze de wereld nu een stuk anders zag dat ze er van genoot en dat ze wist dat het te laat was... Ik moet nu niet gaan janken... Zaterdag kwam ik voor het laatst bij haar langs. Ik vond het zo verschrikkelijk... Maar ja ze zei... Ze zei dat het oké was en toen was de bezoektijd om. Als ik dat geweten had was ik gister langs gekomen. En ja dat verhaal wat ik eerder schreef is puur uit gekheid. Hoe het echt is voor zo'n iemand? In het begin Dringt het niet echt door maar uiteindelijk zal de klap toch groter zijn. Is het nog te redden? Heb ik de kracht voor? Of juist van: elk moment kan ik dood gaan. Maar dit soort mensen zijn erg bijzonder. Hetty accepteerde haar lot en probeerde zoveel mogelijk te genieten, maar diep in het hart rust er toch verdriet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een raar antwoord.
Je vergelijkt leukemie met exceem?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja sorry je kan het ook vergelijken met andere ziekte het was een voorbeeld
Deze vraag is in zijn algemeenheid niet te beantwoorden.
Ik neem aan dat je weet wat leukemie is.
(Leukemie is een verzamelnaam voor verschillende vormen van bloedkanker).

Er zijn dus veel soorten leukemie en hoe iemand daar mentaal mee omgaat is sterk afhankelijk van een heleboel factoren:
* hoe oud is degene?
* welke vorm van leukemie?
* is het te genezen?
* wordt de kwaliteit van leven sterk aangetast?
* Hoe sterk staat iemand in het leven? De ene mens kan meer hebben dan de andere, mentaal gezien.
* Hoe zwaar zijn de behandelingen? Ben je er heel ziek van of niet zo erg?

etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Momo, dat zat ik ook te denken, er zijn nogal grote verschillen...;
o.a.: door een bepaalde vorm van leukemie kan je na ontdekking in zeer korte tijd overlijden maar bij een andere vorm kan je nog heel lang leven en/of genezen. Dus dat maakt nogal wat uit als het om reageren gaat...
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord +