Is eigenwaarde op latere leeftijd aan te leren, of is als basis eigenwaarde en acceptatie van ouders nodig?

Wanneer je een gebrek aan gezond eigenwaarde blijft voelen, je je ook periodes goed voelt, maar blijft 'terugvallen' ondanks dat je er zelf aan hebt proberen te werken, wat is hier dan de oorzaak van? Heeft dit dan te maken met dat je eigen (afhankelijke) overtuigingen je bv. bij stress (onbewust) nog steeds blijven belemmeren, of ligt de oorzaak hiervan dieper, dat wanneer je ouders je geen gezond eigenwaarde hebben meegegeven of overgebracht aan jou van jongs af aan, je dit nooit op een dieper (biologisch, hersen?) niveau op latere leeftijd alsnog kan aannemen via zelfinzicht/reflectie, en in jezelf vastzetten en voor waar aannemen? Of is een garantie dat je ouders de basis eigenwaarde boodschap goed aan je overbrengen op jongere leeftijd, al is dit wel hun intentie geweest, niet te geven? Bestaat er verkeerde interpretatie van een kind? En is er dan wel een schuldvraag? Is het fundamenteel te fixen?

Kortom: ben je voor eeuwig 'verpest' door je ouders als je in basis eigenwaarde boodschap vanuit je ouders niet mee hebt gekregen of zo hebt geïnterpreteerd van jongs af aan, en is het dan niet meer aan te passen door je eigen intrinsieke overtuigingen, eigen opgedane inzichten en andere normen en waarden en ervaringen van buitenaf bijvoorbeeld? Of plak je dan alleen tijdelijk een pleister op wond en behandel je nooit de wond zelf, door bv. telkens alleen de bekende verschillende 'verbeter je eigenwaarde in zoveel stappen'-theorieën vanuit de populaire psychologie te volgen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Psyche
1.4K
MarBet
3 jaar geleden
Ik denk dat wat je hiervan in je kindertijd en jeugd meekrijgt wel fundamenteel is. Daarna kun je dat door nieuwe ervaringen en het aanleren van andere mentale patronen wel deels herstellen, maar er zal waarschijnlijk altijd een bepaalde basis blijven zitten. Ik zou dus niet zeggen dat het pleisters zijn die je er tijdelijk op plakt, want je kunt wel degelijk je gevoel van eigenwaarde vergroten. Maar het is wel heel knap als je het volledig weet te overstijgen.

Antwoorden (1)

Je wordt niet geboren met een zekere mate van zelfrespect of zelfvertrouwen. Wat je gelooft over jezelf is ontstaan door familie, vrienden, leraren, media, cultuur enzovoort.
Je kan bekritiseerd worden, genegeerd worden of belachelijk gemaakt zijn, of je kunt geluk gehad hebben en veel liefde, lof en respect hebben ontvangen. Hoe dan ook, het beste is om te leren te zijn wie je bent en het beste naar boven te halen om je eigenwaarde de boventoon te laten vieren.
Het lijkt menselijk om jezelf te vergelijken met anderen, maar dit leidt tot angst. Want er zal altijd iemand zijn die mooier, slimmer, wijzer is en ander talent heeft wat jij zo bewondert.
JE EIGENWAARDE BEGINT BIJ HET GELOOF IN JEZELF.
Ook als je "verpest" bent in je jeugd, gekleineerd en er door anderen ervan bent overtuigd dat je toch niets kunt kan je boven jezelf uitstijgen. Laat jezelf zien, dat je het wél kunt en dat je jouw wensen wél kunt waarmaken.
Op het eind is alles goed en is het niet goed, dan is het eind er nog niet. Gewoon volhouden dus.