Mag je je zelf afmelden voor werk omdat je huisdier is overleden waar je een goede band mee had ?

12 maanden geleden
in: Psyche
3.8K
Castle
12 maanden geleden
Bedoel je afmelden bij werk?
umbra
12 maanden geleden
inderdaad ik bedoel afmelden van werk
Ritsuka
12 maanden geleden
Je kunt een snipperdag of ziektedag opnemen. Overleg dit met je baas.
umbra
12 maanden geleden
bedankt voor je advies
tinus1969
12 maanden geleden
Wat bedoel je met 'afmelden van werk'? Als je een contract hebt met vaste uren, kun je je niet afmelden. Dan moet je je ziekmelden (maar dan moet je ook aannemelijk maken dat je ziek bent), of om een snipperdag/vrije dag vragen - en die mag de werkgever weigeren toe te kennen, zeker als je dat pas op het laatste moment doet.
Afmelden kan soms als je een flexcontract hebt, met wisselende aantallen uren. Dan kun je soms opgeven 'niet beschikbaar'.
SimonV
12 maanden geleden
Als je met afmelden ziek melden bedoelt, zou je je kunnen afmelden.
Wanneer een naaste overlijdt, kun je betaald verlof krijgen van je werk. Verlof bij het overlijden van een huisdier staat niet opgenomen in de cao. Toch moet dit rouwproces niet onderschat worden op de werkvloer, meent de Amerikaanse Human Resource-deskundige Dan Ryan.
https://www.margriet.nl/dieren/kun-je-betaald-verlof-krijgen-als-je-huisdier-overlijdt~b409d6d9/
tinus1969
12 maanden geleden
Maar als je je ziek meldt, moet je ook tegenover de bedrijfsarts kunnen hard maken dat je ‘ziek van verdriet’ bent.
SimonV
12 maanden geleden
Natuurlijk. Maar heel moeilijk hoeft dat niet te zijn:
https://www.rtlnieuws.nl/lifestyle/liefde-leven/artikel/4869281/rouwen-huisdier-net-zo-heftig-als-afscheid-van-een-mens
Psycholoog Nienke Endenburg: ik heb eens een mevrouw in mijn praktijk gehad die zei: "Ik had liever dat mijn partner was overleden dan mijn hond."
https://www.parool.nl/nieuws/rouwen-om-je-huisdier-de-kat-was-de-kern-van-mijn-leven~bfcb93e0/
tinus1969
12 maanden geleden
@SimonV, ik denk niet dat bedrijfsartsen zich baseren op RTL-nieuws.
SimonV
12 maanden geleden
Nee. De bedrijfsarts baseert zich op de indruk die de patiënt maakt. De informatie laat wel zien hoe ontregeld je kunt raken van het verlies van een huisdier.
tinus1969
12 maanden geleden
Om heel precies te zijn; de bedrijfsarts beoordeelt of je _arbeidsongeschikt_ bent, door medische (inclusief psychische) oorzaak.

Het beste antwoord

Andere antwoorden (1)

Als je een contract hebt met vaste uren, kun je je niet afmelden - afmelden van werk bestaat juridisch niet.
Je kunt je ziekmelden, maar dan moet je ook aannemelijk maken dat je ziek bent. Of je kunt om een snipperdag/vrije dag vragen - en die mag de werkgever weigeren toe te kennen, zeker als je dat pas op het laatste moment doet.
Afmelden kan soms indirect als je een flexcontract hebt, met wisselende aantallen uren. Dan kun je soms opgeven 'op deze dagen niet beschikbaar'.
12 maanden geleden
SimonV
12 maanden geleden
Dit kun je zien als een vorm van ziek melden. Je bent niet in staat goed je werk te doen. Er zijn mensen voor wie een overleden huisdier erger is dan een overleden familielid.
tinus1969
12 maanden geleden
Het is geen vorm van ziekmelden, je meldt je ziek, of niet. Het is dan aan de bedrijfsarts om dat verder te beoordelen.
Het beleid voor het afmelden van werk vanwege het overlijden van een huisdier verschilt per werkgever en bedrijfsbeleid. In sommige gevallen kan een werkgever begrip tonen en toestaan dat je jezelf afmeldt om te rouwen en om emotionele redenen. Maar dat is niet vanzelfsprekend.
12 maanden geleden