Ik heb een auto ongeval gehad waarbij niemand letsel op liep. Nu durf ik niet meer in DIE auto te rijden. Kan ik dan wel psychische hulp krijgen??

Het auto ongeval was niets ernstigs, voor de meeste. Er vielen beton brokken op de auto van mijn vriend, waar ik toen in reed. Behalve erg (heel erg) geschrokken, had ik verder niets.
De auto heeft een maand bij de garage gestaan, en ondertussen hadden we een auto (automaat) van mijn moeder. Daar reed ik regelmatig in, en had nergens last van.
Vanavond wilde ik met de auto van mijn vriend (de auto van het ongeluk) even weg, maar ik was bang. Mijn benen trilden en ik kreeg een soort paniek aanvalletje. Toch ben ik gaan rijden, en dit had ik de hele tijd. Ik weet niet waarom, maar ik was bang..
Terwijl ik dit niet had bij mijn moeders auto.
Nu is het zo dat je met psychische hulp van rij angst af kunt komen. Maar ik heb geen rij angst, maar dit heb ik alleen in de auto van mijn vriend.

Kan ik die hulp dan alsnog krijgen, als dit niet vanzelf weg gaat??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
2.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vindt je zelf dat het nodig is? Als je vindt dat je in je dagelijkse leven veel belemmerd wordt door dit ongeval moet je er zeker hulp bij vragen. Ik weet niet hoe lang het geleden is dat het is gebeurd, maar als het pad is gebeurd is het logisch dat je er nu nog schrik voor hebt.
Ik vraag me af of de huisarts je door zal verwijzen. Het klinkt niet als een probleem dat complex of ernstig is. Ik denk dat de huisarts je adviseert het nog even aan te zien, of om naar een vrijgevestigde peut te gaan. Een indicatie voor een ggz instelling lijkt me niet nodig. Als ik eerlijl ben. Neemt niet weg dat ik het voor jou wel erg rot vindt!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ongeveer 6 weken terug gebeurd, en heb vandaag voor de eerste keer in die auto gereden. Ik hoef ook niet per se naar een GGZ instelling, een gesprek met een psycholoog kan al genoeg zijn..Maar ik wacht sowieso af. Ik moet dinsdag in die auto circa 50 km rijden..dus ik ben benieuwd..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartstikke goed dat je ondanks je paniek toch weer in de auto bent gestapt en dat je het wéér gaat doen! Je laat de angst niet de baas zijn, daar is wel moed voor nodig.
Als je naar een loog gaat denk ik dat je met een paar gesprekken wel geholpen kunt zijn. Ik hoop dat je krijgt wat je nodig hebt. En t mooist zou zijn als je volgende rit in die auto met minder angst verloopt, en dat je bij t ritje daarna gewoon angst-vrij bent! Succes hoor!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel, ik denk dat het wel gaat lukken. Ik ben dol op autorijden! En wil dit ook zo houden. Dankje.

Het beste antwoord

Natuurlijk kun je psychische hulp krijgen als je dat wilt! Psychologen helpen mensen met allerhande soorten angsten, het maakt niet uit of dat een sociale fobie is, of een vrees voor toiletpotten, of een heel ander soort angst. In jouw geval zou hulp gericht moeten zijn op de angst die ontstaat bij het rijden in de auto van je vriend, en niet op angst bij rijden in het algemeen. Geen probleem hoor, elke patiënt is anders, dus een hulpverlener zal sowieso de begeleiding en oefeningen op jouw situatie af moeten stemmen.

Op zich is dit trouwens helemaal geen abnormale reactie, en misschien is het effect juist wel sterker omdat je nog niet eerder na het ongeval in deze auto hebt hoeven rijden. Je hebt gewoon letterlijk de schrik nog in je benen, niet vreemd na een ongeval. Dat er dan weinig gebeurd is, doet daar ook weinig aan af: het gaat vaak vooral om de schrik en om de gedachte wat er had kúnnen gebeuren, en niet om het uiteindelijke letsel of de geleden schade.

Mocht het aanhouden of mocht je er erg tegenop zien om weer in de auto van je vriend te stappen, maak dan even een afspraak bij de huisarts. Die kan je eventueel doorverwijzen naar een psycholoog. Grote kans dat dit een probleem is waar je met enkele sessies gedragstherapie weer vanaf bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartstikke bedankt! Ik kijk even of het zo blijft, of dat het weer over gaat (of erger wordt).
Bedankt ;)

Andere antwoorden (8)

Ja wees gerust. Geef het eerst tijd en als het niet werkt kan je therapie krijgen. Dan gewoon even langs je huisarts gaan een een verwijsbriefje voor een eerstelijns psycholoog vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is het handig om met iemand van slachtofferhulp te praten. Dan kan je altijd kijken en bespreken, of verdere psychologische hulp nodig is.
http://www.slachtofferhulp.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kun je ook met hen praten als het al meer dan een maand geleden is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij maakt dat niet uit. Op de site staat een telefoonnummer en per email kan je ook contact opnemen.
Misschien is Correlatie ook iets om te proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke bedankt, ik ga het uitzoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zelf zeker informeren in een dergelijke situatie of hulp verstandig is.
Je huisarts bellen is natuurlijk ook een optie :-)
Sterkte!!!
je geeft zelf inderdaad al aan dat er niet sprake is van rij-angst in het algemeen en dus een training van een rij-school overbodig is voor jou. Je kan dan het beste hiermee naar een psychiater gaan. Ik weet niet hoe en wat er is gebeurd tijdens het ongeluk en wie er schuldig is maar, als je er zoals nu bijvoorbeeld angst aanvallen aan overhoud kunnen de kosten wellicht worden gedekt door de verzekering.

Zelf denk ik dat je bang bent dat het opnieuw zal gebeuren nu je in het zelfde voertuig rijdt, waarmee je het ongeluk hebt gehad. Ook is het makkelijker rijden in een automaat voertuig. Ook een onderbuik gevoel dat het opnieuw gebeurt kan aanwezig zijn. (ik ben geen psychiater en ik weet niet alle feiten dus ik kan niet meer vertellen dan ik zelf weet en niet voor heb gestudeerd).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je schrijft in je verhaal ... Ik was bang...en weet niet waarom...
Nou, dat is natuurlijk duidelijk en heel normaal, je associeer die auto met iets heel vervelends.
Allicht proberen of je hulp kan krijgen, alhoewel ik ook denk , dat als je er een paar keer in gereden hebt, de rust wel weer terugkomt hoor !!

Veel sterkte !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent een slachtoffer van een ongeluk geweest, dat kan erg traumatisch zijn.

Ik had net mijn brommer rijbewijs gehaald en een brommer gekocht. Binnen 3 weken had ik een ongeluk gehad. Ik was onderuit gegaan over ijzel, ik was me echt een ongeluk geschrokken en ik durfte niet meer te rijden. De hele winter had de brommer stil gestaan en in de lente ging ik pas weer rijden, maar als het regende durfde ik ook niet.
Ik was naar mijn huisarts gegaan en ik werd doorgestuurt naar een psygoloog. Daar was ik een paar keer geweest, das ondertussen alweer 2 jaar geleden. Ik heb een nieuwe brommer, die rijd een stuk harder en ik scheur door wind en weer, op sneeuw na.

Wat probeer ik te zeggen? Je bent niet de enigste die dingen mee maakt. Je bent ontzettend geschrokken, maar liep geen letsel op. Maar dat is eigenlijk helemaal niet waar, je hebt geestelijke schade opgelopen. Een trauma. En iedere keer dat je weer in de auto zit van het ongeval, dan komt dat weer keihard terug.
Ga naar je huisarts en leg je situatie voor, die kan je doorverwijzen naar slachtofferhulp. Schaam je niet, ik had ook verder niks, mijn brommer had maar 1 krasje en ik had alleen maar last van mijn rug.
Angst is erg krachtig, trauma nog veel erger.

Heel erg veel sterke.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor je woorden, doet me goed! Ik wacht nog een paar keer af. Misschien valt het dalijk weer mee, of scheelt het als mijn vriend naast me zit. Heel erg bedankt.!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je weet zelf het beste wat voor jou werkt. Neem de tijd, maar vooral, schaam je niet voor dit. Je bent gelukkig niet lichamelijk gewond geraakt, maar geestelijk wel. En vergeet niet, je bent niet de enigste die dit overkomt. Heel erg veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt :)
Juist omdát het gebeurd is, is de kans zeer gering, zeg maar gewoon: nul, dat zoiets je nóg eens zou gebeuren.
Je hebt aan de statistiek voldaan...
Geen mens wint twee keer achter elkaar een miljoen tóch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U kunt hulp krijgen als u of uw vriend op zijn auto bijvoorbeeld een SVI (Schadeverzekering voor inzittenden) heeft gesloten. Uw klachten vallen onder letselschade en de hieruit voortvloeiende kosten zullen dan door de SVI verzekeraar moeten worden betaald. U kunt hierbij gratis hulp en advies krijgen via www.LetselHelpdesk.nl of bel gratis 0800-0110. Veel sterkte!

Toegevoegd na 40 minuten:
Als antwoord op jouw vraag: Neen, een bestuurder is ook een inzittende en valt derhalve onder de dekking van de SVI. Ik hoop hiermee jouw vraag afdoende beantwoord te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is een inzittenden niet iemand die ernaast of op de achterbank zit dan?? Dan is het dus niet voor mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, apart. Ik zal eens even kijken. bedankt.
Gun je zelf eerst de tijd.
Het beste is als je een ongeluk heb gehad gelijk in een auto te stappen en weer te rijden.
Je heb wel in je moeders auto gereden, daar heb je geen angst, dus als je zelf even doorzet ben je er ook vanaf.
Verwacht niet dat je in 2 dagen van de angst af ben, maar met de ervaring in je moeders auto moet het lukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke bedankt.