is huiduitslag besmettelijk?

Een meisje waar ik een date mee heb, heeft wat huiduitslag op haar gezicht als bijwerking van een medicijn. Als mijn huid daar tegenaan komt tijdens het zoenen, is dat dan besmettelijk? Ik hoop op een snel antwoord!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

De meeste soorten huiduitslag zijn niet besmettelijk. De belangrijkste uitzonderingen zijn schimmelinfecties (o.a. ringworm), schurft en impetigo (krentenbaard). Uitslag ten gevolge van medicijnbijwerkingen worden veroorzaakt door een allergische reactie, door histamine, en kunnen een niet door micro-organismen veroorzaakte huiduitslag doen ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangezien we ons hele leven lang anderhalve kilo bacteriën met ons meezeulen als commensalen, kun je niets uitsluiten maar een allergische reactie die door een medicijn is veroorzaakt is niet besmettelijk.

Andere antwoorden (4)

hoeft niet perse.
vraag het aan haar..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het echt een bijwerking van een medicijn is, is het absoluut niet besmettelijk! Kus lekker verder.....:-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt er een beetje aan hoe de uitslag er uit ziet, als het een soort blaasjes zijn waar vocht in zit...is het vaak wel besmettelijk. Als het droge uitslag is dan niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blaasjes kunnen heel goed bij niet-besmettelijke huiduitslag voorkomen. Ga maar eens onbeschermd een veldje berenklauw te lijf. Of doe dat toch maar liever niet want ik heb zelden grotere vochtblazen gezien ten gevolge van zo'n ondoordachte actie. Een beter criterium is de kleur van dat vocht. Geel en troebel duidt meestal op een pusachtige substantie. Helder is vaak, maar niet altijd, een allergische reactie. Ik geef nooit minnen maar je verhaal is niet correct.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Berenklauw geeft brandblaren, geen uitslag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met alle respect. We hadden het toch over blaren? En ik denk dat we niet helemaal dezelfde definitie van huiduitslag hanteren. Ik hou echter toch maar liever de mijne aan. Anders wordt het zo'n zooitje in de medische dossiers van mijn cliënten. :-) Vooruit, ik ga je even vermoeien met wat medische terminologie: Urticária: netelroos, netelkoorts, netelzucht, porseleinkoorts, syn. cnidosis; met hevige jeuk en vorming van bultjes (z.g. 'galbulten') gepaard gaande huiduitslag; de aandoening, die meestal spoedig geneest, is een vorm van anafylactische allergie. Dan heb je ook nog urticaria bullósa, waarbij de bulten blaren worden en waarmee we bij de gevolgen van aanraking van berenklauw aangeland zijn. Bron: Zakwoordenboek der geneeskunde, Coëlho en Kloosterhuis, zestiende druk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima ook goed, bedankt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zit wel goed, hoor!
als het een bijwerking is van medicatie is een besmetting van het een of ander dus niet de oorzaak.

het zal dan ook niet besmettelijk zijn voor jou.