Waarom moet bij een bewusteloos slachtoffer het hoofd altijd naar achteren liggen en de mond naar beneden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (6)

De stabiele zijligging. Door het hoofd naar achteren te leggen blijft de keelopening open staan en kan de ademhaling niet belemmerd worden. De mond naar beneden dat eventueel braaksel of speeksel niet de keel inloopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het mogelijk is dat het slachtoffer gaat braken, en het zou makkelijk zijn als het er uit kon.
Maar ook, zodat de tong niet naar achter zakt.
De tong is een spier, die verslapt als een slachtoffer bewusteloos is. Dus zakt deze in de keel, en kan het slachtoffer dood gaan, plat gezegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal goed +je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo handig kan een cursus van Eerste Hulp zijn;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, heb ik ooit ook gevolgd ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik nog steeds dus, altijd handig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruikte het vroeger veel op mijn werk, deed trainingen in een tegenover de zaak staande fabriek dat was altijd heel leuk.
We hebben nu een eigen zaak en toen is het er niet meer van gekomen. Gelukkig onthoud je de meeste dingen er wel van.
Hoofd naar achteren om de luchtweg vrij te houden voor een anders blokkerende tong en mond naar beneden idem om verstikken door braaksel te voorkomen. Ben je een online cursus eerste hulp aan het samenstellen via GV?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Louter om de luchtweg vrij te maken, de tong van het bewusteloze slachtoffer is slap, en zakt anders als een pudding naar beneden en verstikt dan de opening in de keel.
En goed opletten dat het slachtoffer niet gaat braken. Wat je dat doet is snel het hoofd zijwaarts bewegen, zodat het braaksel beslist niet de luchtweg inloopt! Door het hoge zuurgehalte breng kan je dan grote schade aan de luchtwegen toebrengen. Naast het extra verstikkingsgevaar.
Dit waren de regels ten tijde dat ik BHV training deed, maar dat is alweer een jaar of 10 geleden, en ik heb het niet steeds vernieuwd - wat iets over mijn zeggenschap zegt... maar toch.

Daarna ga je toch wel gelijk als de sodemieter met reanimeren beginnen he! ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
anders stik je in je tong
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit zorgt er voor dat de luchtweg open blijft.