Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

In hoeverre helpt een mondkapje tegen meeroken?

Hey hoi,
Vaak staan mijn vrienden buiten te roken. Ik rook persoonlijk zelf niet, maar wil altijd gezellig mee buiten staan. Toch maak ik mij een beetje zorgen over het risico van meeroken. Vandaar mijn vraag "In hoeverre helpt een mondkapje tegen meeroken?". Als er andere manieren zijn om het veiliger te maken, hoor ik het graag!☺️

een jaar geleden
3K
crispy
een jaar geleden
Tip:
-Zorg dat je, als je buiten staat, dan aan de goede kant staat, dat is de kant waar de wind vandaan komt.
-Hou een beetje afstand. Je hoeft niet op 30cm te staan om sociaal contact te hebben, dat kan op 1 tot 1,5 meter ook.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Met een mondkapje krijg je minder zuurstof en adem je je eigen afvalstoffen in. Ook ga je anders ademen. Oppervlakkiger en meer via je mond. Rook komt toch wel jouw kant op en met de minder zuurstof krijgt je lichaam nog meer gifstoffen binnen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Dat helpt niet.
Mondkapjes houden virusdeeltjes ter grootte van ongeveer 3 micron tegen. Rookdeeltjes zijn kleiner en worden dus doorgelaten.
Daarnaast zijn mondkapjes niet luchtdicht, langs de zijkanten adem je nog rook in.
(Lees meer...)
een jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding