In hoeverre helpt een mondkapje tegen meeroken?

Hey hoi,
Vaak staan mijn vrienden buiten te roken. Ik rook persoonlijk zelf niet, maar wil altijd gezellig mee buiten staan. Toch maak ik mij een beetje zorgen over het risico van meeroken. Vandaar mijn vraag "In hoeverre helpt een mondkapje tegen meeroken?". Als er andere manieren zijn om het veiliger te maken, hoor ik het graag!☺️

een jaar geleden
3K
crispy
een jaar geleden
Tip:
-Zorg dat je, als je buiten staat, dan aan de goede kant staat, dat is de kant waar de wind vandaan komt.
-Hou een beetje afstand. Je hoeft niet op 30cm te staan om sociaal contact te hebben, dat kan op 1 tot 1,5 meter ook.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Met een mondkapje krijg je minder zuurstof en adem je je eigen afvalstoffen in. Ook ga je anders ademen. Oppervlakkiger en meer via je mond. Rook komt toch wel jouw kant op en met de minder zuurstof krijgt je lichaam nog meer gifstoffen binnen.

Antwoorden (1)

Dat helpt niet.
Mondkapjes houden virusdeeltjes ter grootte van ongeveer 3 micron tegen. Rookdeeltjes zijn kleiner en worden dus doorgelaten.
Daarnaast zijn mondkapjes niet luchtdicht, langs de zijkanten adem je nog rook in.
een jaar geleden