Vorig jaar heb ik ruim drie weken in coma gelegen met een Glasgow score van 3. Lager kan niet.

Je bent volgens de gangbare termen bewusteloos, geen hersenactiviteit. Ze hebben me toen vrijwel 'opgegeven' zeg maar.

Ik heb wel een heleboel ervaringen. Een enorm gevoel van heelheid en eenheid. Iedereen tegengekomen die iets betekent heeft in mijn leven, die aan mij 'gebouwd' heeft. Of ze nu leven of niet meer, dat maakte niet uit. In de ervaring was het volkomen tijdloos. Ik weet niet of ik misschien het hele verhaal gedroomd heb toen ik aan het wakker worden was (de tussentijd) of dat al die herrinneringen van de hele coma-periode zijn. Geen idee.
Ik was mij in mijn droomtijd (zo noem ik het) niet bewust van wat me overkomen was (motorongeval).
Er was wel een moment dat ik me bewust werd van het feit 'er klopt iets niet, ik wil er uit' Hoewel ik dus niet eens wist WAAR uit. Ik vermoed dat ik daarna wakker werd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel byzonder om dit te lezen ! Dank je wel voor het vertellen !

Andere antwoorden (3)

Niet veel. Er wordt vaak geen enkele hersenactiviteit geregistreerd bij die mensen. Met andere woorden: The Great Big Nothing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand die in coma ligt, heeft geen bewustzijn, dus dan is er geen waarnemer en geen waarneming, dus het is dezelfde toestand als diep slapen... Meer niet...

De vorige week werd mijn partner geopereerd onder algehele narcose, dat is hetzelfde als coma... En ze was voornemens om zo goed mogelijk wakker te blijven en te registreren wat er allemaa zou gebeuren... Wat ze opviel, meteen dat ze wakker werd is dat er geen tijd verstreken was, ze was anderhalf uur onder narcose, maar in haar beleving was er geen tijd verstreken... Ze werd onder narcose gebracht en meteen weer wakker in haar beleving...

Zo is dat ook met reïncarnatie, je wordt onmiddellijk herboren, in je beleving meteen nadat je doodging, maar er zijn in aardse tijd wellicht 800 jaar voorbij gegaan...

Dus dat is een parallel...

Maar om kort te gaan er is niets in coma, geen tijd, geen ervaring, geen wereld...

vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat is dan het verschil?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat er geen tijdbeleving is bij narcose heb ik ook gemerkt idd
Dat zal bij coma ongetwijfeld ook zo zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ rubro precies...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me niet 't zelfde als slapen... Bij slapen reageren je hersenen wel degelijk op wat er om je heen gebeurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zeg DIEP slapen... niet slapen... dus op die momenten dat de chauffeur uit de auto weg is...
Ik heb het zelf gelukkig nog nooit dichtbij meegemaakt, maar mijn moeder heeft vroeger twee keer in coma gelegen. Ze vertelde me laatst dat ze het ervaren had als een diepe slaap, ze had zelf nergens last van en ze werd ook (gelukkig!) weer wakker, heel rustig. Alleen had ze geen enkel besef van tijd, hoelang ze dus 'geslapen' had, wat enkele dagen bleek te zijn. Ze voelde zich wel heel erg uitgerust daarna, ook al was ze nogal beroerd.