Hoe kan ik het best omgaan met iemand die altijd gelijk wil hebben?

Soms heb je van die mensen die altijd gelijk willen hebben, waar het gesprek ook over gaat, wat je ook zegt, welk keihard bewijs je ook aandraagt voor je standpunt.

Vaak denk ik dan, laat maar lullen, het is niet belangrijk en ik word er niet anders van. Dat gaat echter niet altijd, bijvoorbeeld bij een discussie op je werk, over hoe iets moet. En dan met name mensen die boven je staan.

Om maar even een voorbeeld te noemen: Ik werkte als softwareontwikkelaar bij een klein bedrijfje (4 man inclusief de eigenaar). Vaak kwam de baas naar me toe en zei wat 'ie wou hebben en soms ook precies hoe hij het wou hebben. Nou had die man geen verstand van softwareontwikkeling. Ik wel, heb ervoor gestudeerd en had al aardig wat jaren ervaring. Toch moest het altijd op zijn manier, hij wist het beter, hij had gelijk. Dat werkte dan vervolgens niet of niet voldoende (en dat was dan mijn schuld volgens hem, maar dat doet er nu even niet toe).

Hoe kun je nou zo iemand duidelijk maken, zonder dat het vervelende consequenties heeft, dat hij toch echt even naar de andere partij moet luisteren?

Toegevoegd na 1 minuut:
In mijn voorbeeld ben ik dus uiteindelijk mijn baan kwijt geraakt. Ik ben hier meerdere malen tegenaan gelopen. Ik zit nu in de WAO en wil misschien weer aan de slag, maar ik wil herhaling van het verleden voorkomen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.4K
Cryofiel
13 jaar geleden
Deze vraag heb ik al eens gesteld, maar dan in een net wat andere context. Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/mening-zeker.106283 .

Het beste antwoord

widar, je schets hier een heel moeilijk probleem.

Het probleem is al complex want de mensen die je beschrijft bestaan ergelijk genoeg bij bosjes. ECHTER wat ook nog meespeelt is dat we in het geval van jouw voorbeeld natuurlijk alleen jouw kant van het verhaal horen (en als jij nu gelijk zegt, dat maakt niet uit want zoals ik het zeg klopt precies, DAN DOE JIJ FEITELIJK HETZELFDE, beweren dat je totaal gelijk hebt).

Dus oordelen over die werksituatie is ondoenlijk, zoals jij die baas beschrijft is het een verschrikkelijke oen die in de kortste keren het bedrijf ten gronde gaat richten. Is dat de hele waarheid, wees blij dat je er weg bent.

Maar je wilt natuurlijk wel weer aan de slag.

Wat ik je zou aanraden is iets van een onderhandelings of communicatie cursus, dat is echt nooit weg, dan kom je beter beslagen ten ijs met al die mensen die redeloos tekeer gaan. Mogelijk kun je daardoor jou argumenten beter ter tafel brengen waardoor er WEL naar wordt geluisterd. Dat zou toch al schelen in je boze gevoel hierover lijkt me.
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zult mij nooit horen beweren dat mijn kant van het verhaal de gehele en enige waarheid is :) Maar je zult het er in dit geval mee moeten doen, ik ga niet mijn ex-baas erbij halen om te vragen zijn kant hier te vertellen :P Je suggestie voor een cursus is voor de hand liggend, maar daarom niet minder goed. Daar zou ik inderdaad wel eens baat bij kunnen hebben. Communicatie met personen die niet normaal communiceren is niet mijn sterkste kant.
amigo
13 jaar geleden
ik ben blij dat je mijn suggestie niet opvat als kritiek op JOUW communicatie vaardigheden, want dat bedoelde ik er ook echt niet mee. Ik denk dat juist mensen die open en eerlijk willen communiceren de meeste moeite hebben met mensen die erg ongenuanceerd zijn. Mensen die zelf "ook maar wat roepen" stoort het vreemd genoeg soms helemaal niet (of misschien wel logisch, die luisteren gewoon niet naar wat de ander zegt). Ik wens je er sterkte mee want het blijft ellende zulke types (vooral als je, daar heb ik weleens een handje van, het NIET kunt laten ertegenin te gaan)

Andere antwoorden (7)

Zeg je gewoon dat je het niet met hem eens bent, maar hem gelijk geeft zodat hij ophoudt met zeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een moeilijke vraag. Het probleem met het beantwoorden van deze vraag is dat we geen idee hebben hoe de situatie verliep (ondanks dat je hem goed beschreef). Ik denk dat je een beetje moet aanvoelen wanneer en hoe je zoiets wilt zeggen. Het heeft geen zin om zelf boos te worden of je machteloos te voelen. Vraag zeer rustig als hij weer over je heen walst of hij ook wilt lluisteren naar wat Jij te zeggen hebt. Dus luister eerst goed naar wat hij te bieden heeft en stel vanuit een positief daglicht een beter voorstel. Het is dus een communicatie probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon gelijk geven en omdraaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals ik in de uitleg bij de vraag al aangaf, dat gaat dus niet altijd. Je kunt je niet zomaar omdraaien bij je baas, dat levert problemen op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan geef je hem gelijk en draai je je niet om, maar wel op een sarcastische manier. Hij denkt net als jij dat hij gelijk heeft
Widar, da's heel moeilijk. Zelfs als je een meegaand mens bent, aardig genoeg om de ander gelijk te geven. Bijna niet mee te leven, met mensen die ALTIJD gelijk willen hebben. Want als jij aangeeft dat zij ongelijk hebben, heb je het voor eeuwig verbruid.

Probeer zo snel mogelijk in te schatten of je met zo'n iemand te maken hebt. Dat gaat sowieso mis op den duur. Kijk dan naar ontsnappingsmogelijkheden. Probeer de persoon te mijden. Want het gaat knallen, daar kun je op wachten. Wat moet zo'n persoon onmogelijk zijn om als kind/partner te hebben...

Als een duidelijk gesprek met zo'n persoon op niets uitloopt, dan heb je geen kans. Hij luistert toch niet als je hem wilt overtuigen. Je kunt wel eerst altijd aangeven wat jouw mening is, met konsekwentie en dan wat zijn mening is, met konsekwentie. Als hij dan toch volhoudt/doorzet, einde verhaal.

Praat in je proeftijd met collega's. Probeer uit te vinden of je op je nieuwe werkplek straks weer met zo'n baas te maken krijgt. Vraag waarom je voorganger weg is gegaan en als de reden ervan niet geloofwaardig is, zoek die persoon op en vraag het hem persoonlijk.

Succes met het vinden van (fijn) werk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien wordt het tijd dat jijzelf iets gaat ondernemen zodat jij kan beoordelen hoe iets goed of fout is. Je zegt dat je meerdere malen hier tegen aan gelopen bent, dus waarschijnlijk heb je (altijd) een overheersend antwoord, wat niet elke 'baas kan tolereren, of het nu goed is of niet.

Ben je op zoek naar een baan als werknemer dan lijkt het me het beste dit probleem te negeren, zijn gelijkheid en jou 'overtuiging dat je toch gelijk hebt' kan eeuwig blijven botsen, tenzij je leert mee om te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, de manier waarop ik reageer, zal er zeker aan bijgedragen hebben. Daarom stel ik deze vraag ook, het is inderdaad tijd dat ikzelf iets onderneem, zodat het een volgende keer misschien anders loopt. Nou is het niet zo dat ik ook altijd gelijk wilde hebben (al lijkt dat wel zo, omdat ik, zoals ik nu zie, het een beetje krom heb geformuleerd in m'n toevoeging). He, hij is de baas, hij kan krijgen wat 'ie wil als dat per se moet. Alleen, de baas altijd maar gelijk geven, werkt dus niet in alle situaties (zeker niet als je het over software hebt die gewoon moet werken). Dus soms zou ik wel graag willen hebben, of in elk geval dat er wordt geluisterd naar wat ik zeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan je aangeven, of hij naar je wil luisteren, ik bedoel je mag toch wat zeggen, ook al is hij je baas??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoelde met zelf ondernemen, zelf wat opstarten bedrijfje...haha, omdat je niet echt goed kan communiceren met je meerdere, maar vond je reactie wel leuk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, dan heb ik je niet helemaal goed begrepen. Ja, dat heb ik deels al gedaan, ben freelance vertaler geworden. Maar dat vind ik ook niet alles, ik wil toch in de softwareontwikkeling blijven en daarin zelf wat opstarten zie ik niet zitten, omdat ik dan veel meer met andere zaken bezig ben dan de softwareontwikkeling zelf.
wiens brood men eet wiens woord men spreekt.
Al oud maar misschien gaat dit nog wel op???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er tegenin gaan totdat Ie Toegeeft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Totdat 'ie toegeeft en je kunt vertrekken zeker... Dat willen we dus net niet!