Waarom zijn mijn bovenste vingerkootjes (toppen) bruiner dan de rest van mijn handen?

Ik ben gewoon blank, hier heb ik al heel lang van.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K
bamibal
13 jaar geleden
Rook je?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik ben 15 jaar. Ik heb nog nooit een sigaret of iets aangeraakt. Hier heb ik gewoon al tijden last van
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je er echt last van, of valt het je gewoon op? Ik kan me voorstellen dat een kleur geen pijn doet of irriteert. Misschien kun je een foto van je hand bij de vraag zetten? Dan kunnen we vergelijken met onze handen en zo een conclusie trekken of dit normaal is of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb mijn hand naast die van vriendinnen gehad, zussen, en me moeder.
Allemaal had ik t alleen en de rest niet.. Het valt me gewoon op, ik was er benieuwt na :)

Het beste antwoord

Het kleurpigment in onze huid heet melanine. Dat is een donkerbruin pigment dat in verschillende hoeveelheden in speciale cellen in ons huid aangemaakt worden. Wie geen melanine bezit (zoals albino’s die een mutatie of genetische afwijking hebben waardoor zij geen melanine kunnen aanmaken) die heeft een zeer witte of roze huid. Zij die kleine hoeveelheden melanine kunnen aanmaken, zijn Europees “blank”. De natuurlijke aanmaak van melanine neemt af met het klimmen der jaren.
Blijkbaar hebben jouw vingertopjes behoefte gehad aan een grotere hoeveelheid melanine. Net als sproeten en moedervlekken kunnen er plaatselijk extra gepigmenteerde plekken op de huid voorkomen. Het is een vorm van hyperpigmentatie. Over de oorzaak hiervan is niets bekend.
Als je er echt last van hebt moet je naar je huisarts gaan. Het is in elk geval aan te raden om je vingertopjes met een hogere factor zonnebrandcrème in te smeren als je in de lente en zomer van de zon gaat genieten. In de herfst en winter zou je camouflagecosmetica kunnen gebruiken.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord, veel infotmatie.

Andere antwoorden (1)

Zoiets heb ik altijd in de zomer, maar ik weet niet of je iets aan dit antwoord hebt: Als je veel fietst (in de zomer fiets ik 50 km per dag) heb je als het goed is je handen om de handvaten van het stuur. Het is dan maar net hoe de zon valt en staat, maar anders zou je nog wel eens verschil kunnen hebben qua huidskleur...
Hoop dat je er wat aan hebt..