Kan het stoppen met de pil als gevolg hebben dat je verdrietig wordt vlak voor de menstruatie ?

De laatste tijd ben ik erg van slag en verdrietig vlak voordat ik ongesteld moet worden. Nu heb ik gelezen dat dat vaker bij vrouwen voorkomt, maar ik heb daar eerder nog nooit last van gehad. Een aantal maanden geleden ben ik met de pil gestopt. Kan het zo zij dat het hier mee te maken heeft ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (5)

Als je geen pil gebruikt, kun je meer last hebben van maandelijkse hormoonschommelingen en kunnen premenstruele klachten (zoals jij die beschrijft) inderdaad verergeren als je hier gevoelig voor bent.

Toegevoegd na 3 minuten:
De pil heeft, helemaal als je geen stopweken inlast, sowieso een goede invloed als je last hebt van PMS (premenstruele klachten). Hij wordt daardoor ook wel door artsen als "medicijn" voorgeschreven voor vrouwen met, soms ernstige, PMS klachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Absoluut.

Als je de pil gebruikt, wordt je niet echt ongesteld. De pil onderdrukt je natuurlijke hormooncyclus namelijk helemaal, in plaats van dat je ongesteld wordt doordat er twee weken na de ovulatie geen zwangerschap is, krijg je een 'onttrekkingsbloeding' in je stopweek. Hormonaal gezien heeft dat niets te maken met ongesteld worden.

Nu je bent gestopt met de pil, komt je natuurlijke hormooncyclus weer op gang. En dat betekent ook dat je weer last van PMS kunt krijgen.

Overigens: dat effect is vaak sterker als je pas met de pil bent gestopt, omdat je hormooncyclus niet direct helemaal stabiel is. Je hebt dus kans dat je hier over een paar maanden veel minder last van zult hebben dan nu. En het is ook iets dat went: je leert herkennen waar dat vervelende gevoel vandaan komt, dat er niet écht iets is om verdrietig over te zijn. Dan ben je ook minder in de greep van die emoties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, dat hebben veel vrouwen!
Het PMS.

Het kan minder worden in de loop der tijd, maar je kunt het ook altijd houden, iedere maand maar weer een paar minder goeie dagen net voordat je menstruatie komt. Er gebeurt nogal niet wat in je lichaam! Die hormonen zijn schuld aan het feit dat je gewoon wat humeurig bent, snel geïrriteerd. Buikpijn, soms misselijk, extra moe.

Als je dat nou weet, probeer daar rekening mee te houden. Die dagen niet te vol inplannen maar iets rustiger aan.

Toegevoegd na 49 seconden:
En ja, dat is een gevolg van het stoppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan zeker. Toen ik gestopt was met de pil had ik veel meer last van mijn menstruatie. Heel veel kwaaltjes en inderdaad chaggie en emo. Je moet ook ontpillen en dat brengt j lichaam ook in verwarring. Het beste is om meer zuivel aan je eten toe te voegen. Kwark of yoghurt e.d. en over het algemeen gezond eten. Dit verlaagd de klachten aanzienlijk. Houdt wel in de gaten wanneer j dit hebt. Heb je het vaker door de maand heen zou ik even langs de huisarts gaan. Maar als het echt samenhangt met de menstruatie kan je er vanuit gaan dat het daar door komt. Probeer ook suiker te mijden in die periode. Dit versterkt het gevoel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet niet of je hier voor het gebruik van de pil ook last van had? dan hoort het misschien bij je hormonale gebeuren vlak voor de menstruatie. zo heeft ieders ergens last van. de ene gaat als een gek zijn keet poetsen, de andere is wat stiller en teruggetrokken, weer een ander kan je beter eventjes ontwijken.

je eigen hormoonhuishouding komt weer op gang na het stoppen met de pil. het evenwicht is dus even zoek.
de hormonen van de pil moeten uit je lijf, en je lijf moet nu zelf de juiste hormonen aanmaken, wat even kan duren voor je lichaam het weer netjes zelf heeft geregeld.

iedereen weet wat hormonen kunnen doen met je gevoel en emotie, maar als de balans terug is zal de heftigheid er vanaf gaan.