hoe mijn vader te laten stoppen met roken?

Hij zegt altijd: Die twee sigaretjes per dag, maakt niet uit.
(Het zijn er ook echt twee.)
Op vakantie rookt hij 1 in de drie dagen. hij kan het dus wel :). Maar het hoofdprobleem voor mij is dat ik meerook. En dit wil ik niet.
Ik weet dat er andere vragen zijn gesteld die op deze lijken, maar die antwoorden heb ik al geprobeert en zijn niet logisch.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
burgos
12 jaar geleden
Joh wees blij dat hij er maar 2 rookt. gun die man ook z,n pleziertje.En wees blij,hele volksstammen roken 1 pakje per dag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt trouwen gelijk ; vragen die op deze lijken kunnen vanwege de total zinloze nonsens-antwoorden gewoon weg. Hier worden nog redelijk goede antwoorden gegeven waar je daadwerkelijk iets aan hebt,.

Het beste antwoord

Daar kun jij niets aan doen. Hij moet het zelf willen, en wil hij het niet, dan zal dat niet lukken ook.
Je kunt hem wel vragen buiten te gaan roken, maar verplichten kun je dat niet. Anders moet je zelf maar een andere plek opzoeken waar je gaat zitten als hij rookt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

je zou je vader kunnen laten lezen hoe slecht het is om passief mee te roken, en omdat hij al zo weinig rookt, zou het stoppen voor hem een peulenschil zijn..
praat er samen nog eens over, zoek artikelen op waarin staat hoe slecht t is, en dat jij het zo graag wilt dat hij ermee stopt!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeg hem eens dat hij geen karakter heeft om ermee te stoppen.
fremar
12 jaar geleden
het klinkt misschien een beetje vals, maar je kunt elke keer als je de rook ruikt hard gaan hoesten, niet te opvallend, maar wel dat hij het merkt, dit moet hem toch aan het denken zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas kun jij alleen jezelf veranderen en niet die andere persoon. Jij kunt dus niet jouw pa laten stoppen. Je kunt alleen vertellen dat je last hebt van zijn roken en dat je daar qua gezondheid problemen mee hebt. Ga hem niet vertellen wat hij moet doen, want dat leidt tot wrevel. Je kunt hem wel voorstellen dat hij buiten gaat roken.
Áls jij van het meeroken af wil kun je zelf ook verhuizen, dat is natuurlijk de andere kant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou met een mondkapje naast hem kunnen zitten.
Mss dat het dan tot hem doordringt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
...tot hem 'doordringt'....
dat TOONTJE alleen al.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marleen is zelf een roker..? Het lijkt mij vrij normaal dat een ander geen last hoeft te hebben van jouw sigarettenrook. En dat mag gerust tot een ander doordringen. Lijkt mij vrij normaal. Meeroken is slecht. Dat is bekend. Of iemand wel of de niet rookt moeten ze zelf weten. Maar een ander hoeft daar geen last van te hebben. Ook normaal, lijk mij..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, niet meer. Maar de meerookleugen blijft een leugen, en waar mensen op een kluitje wonen, Lotte, hebben we ALLEMAAL in meer of mindere mate 'last' van elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij weet dus niet hoe slecht meeroken is. Ik zal hieronder een deel uit een artikel neerzetten.
Van iemand last hebben is van een andere orde dan van iemands gedrag ziek worden. Je bagatelliseert de boel en weet niet waar je het over hebt.
En nogmaals, als iemand wil roken, ik vind het prima, maar anderen hoeven daar geen last van te ondervinden. Artikel bron stivoro: aLS iemand sigaret rookt, komt er maar liefst 85% van de rook in de lucht terecht. Als je meerookt, adem je deze lucht in. Je krijgt zelf dan ook de giftige stoffen binnen die in de sigarettenrook zitten. Die stoffen zijn slecht voor rokers, maar ook voor meerokers. Meerokers kunnen er ook ziek van worden. Of er zelfs dood aan gaan. Rokers hebben meer kans om ziek te worden dan meerokers. Toch kan een meeroker dezelfde ziektes krijgen als een roker. Je kan astma of andere longziekten krijgen. Sommige meerokers krijgen hartproblemen. Elk jaar gaan er 200 mensen dood doordat ze longkanker hebben gekregen van het meeroken. Duizenden mensen gaan te vroeg dood omdat ze meerookten. Veel mensen beseffen niet hoe gevaarlijk het is om vaak in de rook van een ander te zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat is de bijna letterlijke tekst van de meerookleugen.
http://www.forces-nl.org/analyses/who_rapport.htm#Table2
http://www.forces-nl.org/analyses/who_rapport.htm
http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&sqi=2&ved=0CCUQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.joejackson.com%2Fpdf%2F5smokingpdf_jj_smoke_lies.pdf&ei=oSQuT7fSDZHtsgac-rH9DA&usg=AFQjCNFhDiR5Y3kaJmG91fVUeJVul3Et1Q&sig2=7ucs5LkWG6tQWxKoYIjT6A
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kop in het zand steken dus.
Hieronder een artikel van KWF. Niet de minste. Als je zelf logisch nadenkt zit er een logica in dat meeroken slecht is.
Lees maar eens.... Bron KWF
http://preventie.kwfkankerbestrijding.nl/roken/Pages/gevolgen-van-meeroken.aspx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lotte, met mensen die niet voor zichzelf willen denken, discussieer ik al jaren niet meer. \
Ik heb je meerdere links gegeven ; als je die daadwerkelijk allemaal gelezen hebt, moet je minimaal, MINIMAAL een spoortje van schrik of twijfel hebben. Zoniet, dan heb je een plaat voor je kop waar geen struisvogelpolitiek tegenop kan ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is goed dat je ook zelf nadenkt. Niet zomaar blindelings vertrouwen wat sites allemaal roepen.
KWF is wat mij betreft een betrouwbare informatiebron. Daarbij is het meer dan logisch dat meeroken slecht is voor iemand. Je krijgt het in je lichaam.
Maar als jij jezelf en je dierbaren daaraan wilt toevertrouwen, ik vind het prima.
Maar mij niet gezien. Ik probeer het zoveel mogelijk te voorkomen. Op een normale manier. Ik heb geen afkeer van een roker.
Maar ga niet lopen roepen dat meeroken niet slecht is, want dan ben je toch echt verkeerd geinformeerd en ben je niet in staat om zelf hierover na te denken.
Je gezondheid is een kostbaar bezit!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je gaat er van uit dat ik blijkbaar rook en daarom niet wil dat het waar is ofzo , maar dan trek je de verkeerde conclusie. Ook zal ik nooit zeggen dat roken gezond is. 'Meeroken' echter is een heel ander verhaal, zoals je in de bronnen (en vele anderen) hebt kunnen lezen, en daar is ook het laatste woord nog niet over geschreven. Helaas heeft de antirooklobby het als een soort Heilige Graal (even heilig en even mythisch) gepromoot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Marleen, ik zeg toch nergens dat ik denk dat je rookt en ook suggereer ik dat nergens. Wil je dat anders even quoten?
Je interpreteert tekst heel anders dan wat er werkelijk staat. Tuurlij zijn er altijd tegenberichten. Maar nogmaals, en nu hou ik er mee op want het dringt niet echt tot je door wat de kern is.. Als roken slecht is, dan is meeroken ook slecht.
Daar hoef je volgens mij niet voor gestudeerd te hebben, zelfs... maar goed.
Van mij mag je meeroken, ik vind het best, eigen verantwoordelijk. Het is jouw lichaam en als jij adviezen in de wind slaat van KWF.. tjaa wie ben ik dan om te zeggen dat je beter niet moet meeroken? De vraagsteller heeft er wel zorgen om. En m.i. geheel terecht.
Niets, helemaal NIETS ter wereld kan je vader dwingen te stoppen met roken, tenzij hij dat ZELF wil en ZELF die keuze maakt. En hij heeft nog gelijk ook : die twee sigaretjes maakt ECHT niet uit.

Rokers worden zoals je ongetwijfeld weet al gigantisch in hun vrijheid beperkt , en ieder commentaar daarop zal eerder resulteren in recalcitrant , militant méér gaan roken. Zelfs , of misschien wel extra als dat gezanik komt van mensen van wie je houdt of die belangrijk voor je zijn.

Jij hebt je zo te zien ook helemaal laten opfokken door de antirookmaffia en de meerookleugen, waarmee je een beetje overtuigd roker nog verder mee over de rooie kunt krijgen.

Wil je echt wat bereiken, dan kun je het beste die twee keer DAT hij rookt zonder commentaar de kamer uitlopen, en hopen dat het kwartje bij hem zelf een keer valt dan wel de knop voor hem omgaat. Maar eerlijk is eerlijk, als hij van echt roken heeft kunnen overgaan op 2 sigaretjes per dag, is dat al meer prestatie dan menig roker ooit gaat halen, en zou je feitelijk trots moeten zijn en in je handjes moeten wrijven. Belonen wat hij al WEL heeft gepresteerd, werkt vele malen beter dan door zaniken over het allerlaatste stukje dat hij nog niet voor elkaar heeft gekregen, bewust of onbewust.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Marleen ik ben het helemaal met je eens. Ik ben twintig jaar geleden zelf opgehouden met roken, maar kan me nog steeds mateloos ergeren aan de dwangneuroses van mensen die anderen zo willen betuttelen. En inderdaad, iemand die de zelfbeheersing heeft om het bij twee sigaretten per dag te houden, valt niet eens onder de rokers! plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb nog maar recent besloten niet meer te hoeven roken (combinatie van factoren), maar blijf me hier echt dood aan ergeren merk ik. Niet alleen de dwangneuroses en de betutteling, maar vooral ook het volledig ontbreken van kennis en nalullen van de antirookmaffia, en vooral het ongebreidelde waardenfascisme, dat ze onze jeugd al op de kleuterschool door de strot drukken. Ik ben een 'alles of niets'-mens, dus twee per dag zou voor mij alleen een oplossing zijn als er twee per dag op vaste tijden uit de lucht zouden vallen (zonder voorraad te hoeven hebben), dus ik kies maar liever voor niets. Bevalt prima ; het is een kwestie van kiezen, en je bewust worden van wat (zeer hardnekkige, heel diep) ingesleten gewoontes die moeten 'uitslijten'. Ik geloof niet in 'verslaving' ; er is er hier maar één de baas en dat ben ik. Maar roken is en blijft heerlijk ; als het ineens gezond werd, of zelf als ik gewoon statistisch wat minder risico's liep, zou ik morgen weer beginnen , zelfs voor de dubbele prijs. Geen mens dat mij buiten mijn wil om van de peuk (lof iets anders waar ik bewust voor kies) afkrijgt ; zelfs mijn man en kinderen niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, zo is het
goed dat je dit zelf ziet,
reken uit hoeveel je bespaart als hij niet rookt.
laat het aan je pa zien. goede reden 1!
laat ook een foto zien van gezonde longen en longen van een roker. succes!