Kan ik baarmoederhalskanker hebben?

ik had gisteren seks (veilig)

en vandaag had ik een beetje krampen alsof ik diarree had en ging ik naar de wc en kwam ik erachter dat er licht roze bloed uit mijn vagina kwam.

ik had dat voor mijn vorige menstruatie ook. Het ging wel uitzichzelf over. Maar ik ben niet naar de dokter geweest ervoor.

Moet ik me zorgen maken? Ik lees allemaal dingen over soa’s en baarmoederhalskanker en ik weet niet wat ik moet denken nu. Ik moet pas over paar weken ongesteld worden

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ritsuka
6 jaar geleden
Dat licht roze bloed kan ook zijn omdat er een haarvaatje in geknapt tijdens de seks. Als je je zorgen maakt over kanker, bel dan met de huisarts.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Misschien niet aardig om te vragen aan een dame, maar wat is je leeftijd?

Antwoorden (2)

Het verraderlijke van baramoederhalskanker is juist, dat je geen symptomen hebt.

Verder is je klacht nogal aspecifiek; veel vrouwen hebben wel eens wat bloedverlies. Het kan geen kwaad om naar de dokter te gaan, maar de kans is groot dat je geen soa hebt. Ruige seks kan ook zorgen voor wat bloedverlies.
tinus1969
6 jaar geleden
Bij het ontstaan van baarmoederhalskanker speelt een virus, het humaan papilloma virus (HPV), een zeer belangrijke rol. Dit virus kan tijdens seksueel contact worden overgebracht. Meestal ruimt het afweersysteem van de mens dit soort virussen op. Soms blijft het virus langdurig aanwezig. Dan kunnen veranderingen in de cellen van de baarmoederhals uiteindelijk leiden tot baarmoederhalskanker.
Roken belemmert het afweersysteem in het opruimen van HPV en is daarmee een risicofactor voor het ontwikkelen van baarmoederhalskanker.
Bij baarmoederhalskanker speelt erfelijke aanleg geen rol.
De meeste vrouwen met baarmoederhalskanker hebben weinig klachten.
Verschijnselen die kunnen optreden zijn:
contactbloedingen (bijvoorbeeld bij het vrijen, of bij het inbrengen van een tampon)
bloedverlies buiten de menstruatie om
veranderde vaginale afscheiding.
Deze klachten kunnen overigens ook voorkomen bij andere aandoeningen dan baarmoederhalskanker.
Als deze klachten langer dan enkele weken, och maar even bij de huisarts langsgaan.
symptomen bij baarmoederhalskanker
https://www.kanker.nl/kankersoorten/baarmoederhalskanker/wat-is/symptomen-bij-baarmoederhalskanker
Toegevoegd op 26 mei 2019 13:46: tekst