wat moet ik doen?

Mijn konijn heeft allemaal poep aan zijn kont met zaagsel en zo. Het word allemaal meer en ik kwam er net achter dus ik wou het weghalen. Maar het is helemaal hard en ik krijg het niet weg. Ik ben bang dat hij daardoor niet meer kan poepen. Wat moet ik nu doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Verwijderen is heel belangrijk. Kans is groot dat je konijn zich er rot onder voelt en zich er voor "schaamt"..
Ja, klinkt misschien raar, maar mijn konijn heeft dit ook vaak gehad, hij raakte regelmatig aan de diarree, met de door jouw beschreven gevolgen. Als het weer zover was, dan zag ik het aan de manier waarop hij in zijn hok zat, hij wilde niet laten zien dat hij zijn staart weer onder had zitten.

Hoe je dit het beste kunt verwijderen:
Wij deden het altijd met zijn tweeën. Ik hield het beestje vast en mijn moeder maakte de staart wat vochtig met een lauwwarm nat vaatdoekje.
Als het wat natter is wil het makkelijker weg. Daarnaast moest er helaas ook een schaar gebruikt worden om sommige plekken weg te krijgen. Let op: Knip alleen in de haren, niet in de staart zelf.

Het konijntje wordt er niet altijd mooier op, maar voelt zich wel stukken gelukkiger als je hem geholpen hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan je konijn met zijn achterwerk in een lauwwarm badje in de gootsteen hangen en zo de poep losweken. Eventueel kan je een milde (baby)shampoo gebruiken of liever nog een speciale dierenshampoo. Een beetje groene biotex kan ook. Meestal moet je toch wel even voorzichtig met je vingers peuteren.
Maar het is nog belangrijker om de oorzaak weg te nemen waardoor dit probleem ontstaat. Vaak zien we dit aankoeken van poep bij konijnen die teveel te eten krijgen. Konijnen eten normaal gesproken hun zachte nacht/ochtendpoep op, om het nogmaals te verteren. Hierna worden dan de harde keutels gevormd. Krijgt een konijn teveel te eten, dan geeft het konijn de voorkeur voor brokjes ipv de ochtendpoep. Dit is niet goed, niet alleen wordt het konijn te dik, de dubbele vertering van de voedingsstoffen heeft een konijn nodig voor een optimale darmwerking.
Het kan ook zijn dat je konijn dunne/zachte ontlasting heeft. Dit kan komen door een virus/bacterie-infectie, teveel natte groente of bedorven groente. Geef even een week geen groente en meer hooi. Heb je ook het idee dat je konijn sloom is of andere ziekteverschijnselen vertoond, ga dan naar de dierenarts. Een ziek konijn kan snel komen te overlijden.
Ook kan het zijn dat de bodembedekking te nat is, waardoor de vacht vochtig wordt en ontlasting makkelijker blijft kleven. Verschoon regelmatig dus het hok en/of strooi extra stro op tussen verschoningen door.