Na een tijdje staan krijg ik stekende pijn in grote teen. Wat is dit?

Als ik tijdje achter elkaar heb gestaan (bijvoorbeeld met koken) krijg ik stekende pijn in mijn grote teen als ik ga zitten. Het voelt dan alsof iemand met een hamer op mijn teen heeft geslagen. Negen van de tien keer gaat het om de teen van mijn rechtervoet, maar zojuist had ik van beide tenen last. Dit was nadat ik een tijdje moest staan i.v.m. de afwas... Verder gaat de pijn na vijf a tien minuten wel over, maar toch is het zeer vervelend en vrij pijnlijk.

Weet iemand hoe dit komt? Alvast bedankt voor de reacties! :)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk dat ik het inderdaad aan de huisarts ga vragen, just to be sure :)

Antwoorden (3)

Bij het begin van artritis, dat is een reumatische gewrichtsontsteking, beginnen de klachten heel vaak in de wijsvinger, het gewrichtje dicht bij je nagel en/of de grote teen.
Vooral in de teen voelt het alsof ze er met een mes in steken.
Je eet en drinkgewoonte kunnen hier invloed op hebben.
Vooral te weinig drinken van water.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Komen deze klachten dan vooral na lang staan? Want met lopen/zitten etc. heb ik deze klachten niet. Verder drink ik veel water: ruim 2 liter per dag!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mogelijk heeft het er niets mee te maken, maar dit schoot me te binnen, omdat het me zelf is overkomen.
Of wel of niet lang staan er iets mee te maken heeft, weet ik niet.
Mogelijk kan je huisarts er meer over vertellen.
Ik ben geen arts natuurlijk, maar het klinkt een beetje als beginnende jicht. Dat is een behoorlijk pijnlijke aandoening.

Jicht ontstaat doordat er urinezuur 'neerslaat' in het gewricht, in de vorm van kristallen. Dit kan gebeuren als er te veel urinezuur in het bloed zit. De kristallen veroorzaken de ontsteking en de pijn.

De ontsteking geneest binnen één tot drie weken. Rust en het gewricht koelen verzacht de pijn. Artsen schrijven meestal een ontstekingsremmende pijnstiller voor tegen de pijn. Als deze niet voldoende werkt, kan colchicine uitkomst bieden, dit is een middel speciaal tegen jicht dat ook ontstekingsremmende en pijnstillende eigenschappen heeft.

Als de jichtaanvallen meerdere keren per jaar toeslaan, kan de arts een middel voorschrijven dat de hoeveelheid urinezuur in het bloed verlaagt. Dit is bijna altijd allopurinol. De eerste weken dat een dergelijk middel gebruikt wordt, is de kans op een jichtaanval juist groter. Daarom schrijven artsen in die periode daarbij wel eens voor de zekerheid colchicine voor.

Jicht is meestal goed te behandelen. Soms moeten de voedingsgewoonten aangepast te worden. Een aantal voedingsmiddelen bevat namelijk een grote hoeveelheid purine, een stof die voor een hoger urinezuur zorgt.
Naast het regelmatig gebruik van geneesmiddelen is het verstandig om het alcoholgebruik te matigen en voldoende water te drinken.
Mensen die meerdere malen jichtproblemen hebben gehad, moeten de voorgeschreven geneesmiddelen meestal levenslang gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! Heb ook even je bron bekeken, maar denk niet dat het jicht is. Mijn teen is namelijk op het moment dat ik pijn heb niet rood, gezwollen en warm. Daarnaast is het bewegen niet zozeer pijnlijk, maar juist als ik na lang staan even rust in de vorm van zitten. Erg vaag allemaal, dus ik ga ook maar eens langs de dokter haha!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je misschien last van een verdikte knokkel aan de zijkant van je teen, dit zou een beginnende hallux valgus kunnen zijn. Dat kan ook pijn veroorzaken, juist bij staan.
Een steunzooltje kan dan de oplossing van de klachten zijn, maar ga daarvoor wel naar een goede podoloog.
Het zou ook een beginnende hallux valgus kunnen zijn, waarbij het gewricht van de teen ontstoken kan zijn en de peesjes rond het gewricht worden uitgerekt. In rust treedt dan soms pijn op. Een goede steunzool en het dragen van goede schoenen kan de klachten laten verdwijnen en het verergeren van de scheefstand van de teen voorkomen. Operatie wordt alleen in uiterste noodzaak gedaan en geeft ook geen 100% kans op verdwijnen van de klachten. Ook een hulpmiddeltje als een orthese werkt niet of slechts gedeeltelijk.