Kan een hernia na 2 jaar nog genezen?

Ze zeggen dat een hernia vanzelf kan genezen. Klachten worden eigenlijk alleen maar erger. Is dan een operatie de enige optie?

Toegevoegd na 23 uur:
Ik heb in december een MRI gehad. Die constateerde een L5 heiligbeen hernia een klassieker dus. Ze wilde mij opereren maar hier heb ik zelf vanaf gezien omdat ik hoop dat het nog vanzelf geneest. Ik heb zelf twee jonge kinderen dus echt veel rusten zit er niet in. Ik probeer het wel maar lukt te weinig. De pijn is momenteel wel erger aan het worden. Dus fysiotherapie kan nut hebben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.3K

Antwoorden (8)

Nooit luisteren naar "ze zeggen". want iedereen zegt wat anders. Ga naar de dokter die kan er als deskundige over praten, of je doorsturen naar een nogdeskundiger iemand
12 jaar geleden
Ja, ik heb zelf ook een hernia gehad waar ik meer als een jaar mee rond heb gelopen. De arts gaf als raad dat ik naar een een fysiotherapeut moest gaan, en die heeft me met speciale oefeningen en massages ervan af geholpen. Het heeft al met al toch nog wel een hele tijd geduurd voordat ik er vanaf was. Dus ik zou zeggen ga naar een fysiotherapeut en leg alles uit, hij zal dan speciale oefeningen en massages doen die goed voor je zijn. Mocht dat niet helpen dan zou ik met je arts gaan praten wat er nog meer voor mogelijkheden zijn.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Een fysiotherapeut kan heel goed zien wat hij er aan kan doen, of hij verlichting van de pijn kan brengen of dat je naar een chirurg moet. Eigenlijk heeft hij daar meer zicht op dan je huisarts. In het laatste geval stuurt hij je door naar de huisarts om een verwijsbrief voor het ziekenhuis/chirurg te vragen.
Maar ook bij mijn zenuwbeknelling heeft de fysiotherapeut wonderen verricht!
Mariejose +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wouw ik hoop dat dit bij mij ook zal werken dan!
Het lijkt mij onmogelijk dat een hernia vanzelf kan genezen.
Waarom? Omdat er iets kapot is en er dus uitstulpsel van de zachte kern van het kraakbeen in de wervels.

Dit kraakbeen zal niet oplossen en ook het "gat" zal ook een zeer zwakke plek bijven , maar dit kan min of meer wel deels genezen met de juiste rust en oefeningen.

Ik ben geen arts en lees veel op het net (ook hierover) , maar voor een specialistisch antwoord zou ik toch echt een arts raadplegen.
Ben je het uiteindelijk niet een met de voorgestelde behandeling , dan kun je natuurlijk altijd in een ander ziekenhuis een andere arts een laten kijken.

Veel succes ermee.

Toegevoegd na 1 minuut:
"Omdat er iets kapot is en er dus uitstulpsel van de zachte kern van het kraakbeen in de wervels."(vergat nog wat)--> tegen de zenuwen drukken. Dit veroorzaakt de pijn in de rug , het uitstralen naar de benen , en het doffe gevoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt aan het stadium van de hernia of er wel of niet geopereerd wordt. Zodra je uitvalsverschijnselen (plas niet ophouden, ongecontroleerde beweging van ledematen) krijgt, moet er met spoed geopereerd worden. Doordat de hernia tegen je ruggenmerg aandrukt kan deze beschadigen met klachten die nooit meer weggaan. Een aanrijding met de auto kan dus veel schadelijker gevolgen hebben dan bij iemand zonder hernia. En schade aan het ruggenmerg herstelt (bijna) niet.

Tweede probleem is dat je zeker moet weten dat je een hernia hebt. De klachten kunnen namelijk door tal van andere oorzaken veroorzaakt worden. Een hernia is op een MRI scan goed te zien en op basis daarvan zal een neuroloog je adviseren en eventueel doorsturen naar een neurochirurg.
12 jaar geleden
Heb op 30-jarige leeftijd een hernia gehad, de dokter noemde het een mooie hernia waarmee bedoeld werd dat deze met volledige bedrust (4 weken plat) te genezen was.En dat is gebleken , destijds was de pijn niet te harden maar heb nu al ruim 25 jaar geen rugklachten meer. Dus : ja een hernia is te genezen.Beterschap gewenst.
12 jaar geleden
ik heb 2 keer hernia gehad, 1 x 9 weken plat, en 1x 6 weken, ik heb het gekregen met wat graven in de tuin.
ik heb niet veel last, maar zodra ik een schop in de grond steek, is het weer snel mis.
dus op jouw vraag te antwoorden vanuit mijn ervaring, nee, genezen doet het niet 100%, maar er is goed mee te leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een operatie geadviseerd word is het meestal echt nodig,je kunt natuurlijk altijd voor een second opinion naar een andere Specialist.Dat zou ik zeker doen als ik jouw was.Fysio kan soms zinvol zijn maar als er echt een klassieke hernia zit denk ik niet dat het veel zin heeft,ook dat kun je met de Specialist overleggen.
Rusten in een gezin met jonge kinderen is inderdaad moeilijk maar het is wel verstandig om toch te doen,misschien kun je thuiszorg aanvragen.Dan krijg je een aantal uren ondersteuning in je gezin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onderzoek lees ik net zegt dat rust en fysio geen effect heb en. gewoon blijven bewegen. Ikzelf heb nu al een jaar een heen dat verergerde. Nu pas merk ik dat het langzaam beterwordt. Ik fiets veel..