Kan je aankomen van stoppen met de pil?

Ik wil stoppen met de pil, maar ik ben bang dat ik daardoor aankom. Zeker in de kerstperiode zit ik daar helemaal niet op te wachten. Toen ik begon met de pil ben ik niet dikker geworden, maar misschien gebeurt dat wel als ik ermee stop. Kan je aankomen van stoppen met de pil?

18.7K
Ritsuka
3 jaar geleden
Waarom denk jij dat je er dikker van zal worden?
lieveheersbeestjeee
3 jaar geleden
@Ritsuka, omdat sommige vriendinnen zeiden dat ze er zwaarder van zijn geworden. Maar dat zeiden ze ook toen ze eraan begonnen... Daarom vraag ik me af of dit ook voor mij geld aangezien het bij mij nooit is gebeurd.

Antwoorden (3)

Ja, vooral als je zwanger wordt.
3 jaar geleden
Ritsuka
3 jaar geleden
Grapjas. Zo is de vraag niet bedoeld.
Oestrogeen ( een hormoon ) dat normaal gezien in je eistokken aangemaakt wordt, kan invloed hebben op je gewicht. Een verandering van de hoeveelheid van dat hormoon zorgt ervoor dat je lichaam makkelijker vet zal opslaan. Dit is de verklaring van vele vrouwen die gewicht winnen na de overgang.

Nu een 'de pil' is ook een hormoonpil. Dezelfde redenering bestaat er voor de periode nadat je stopt met de pil.( en je lichaam weer zelf hormonen zal aanmaken ) Al zou dit vooral zijn omdat je lichaam zich dan terug op volle kracht moet krijgen ( vruchtbaar maken maw ) en daarvoor zou een beetje vet niet slecht zijn.

Je kan online veel getuigenissen vinden van vrouwen die bijkomen na het stoppen. Maar dat is niet de 100 % en dat wil dus niet zeggen dat het bij jou ook zo zal zijn.
3 jaar geleden
Het is een bekende bijwerking van de pil dat je er wat kilootjes bijkrijgt als je begint te slikken met de pil. Dit is het gevolg van het vasthouden van vocht door de veranderde hormoonspiegel. De kans is waarschijnlijker dat je op het moment dat je stopt met de pil, dit vocht weer gaat verliezen. Je wordt weer wat slanker, vooral in de bovenbenen, billen en de buikstreek kun je dit merken.

Maar het kan ook gebeuren dat je plotseling heel bewust en gezond gaat eten, meestal als gevolg van de beslissing om te proberen om zwanger te worden. Hierdoor ga je natuurlijk ook afvallen. Het is dus niet altijd duidelijk of het afvallen het gevolg is van het stoppen met de pil of van het bewuster en gezonder eten.