In een recent artikel over Japan stelde de volkskrant dat de krimpende bevolking is een gevolg van de vergrijzing. Dit is toch grote onzin?

De bevolking krimpt als er meer mensen dood gaan dan dat er geboren worden. De vergrijzing komt omdat meer mensen 65plus worden dan dat er geboren worden. Hoe kan het dat een krant dit zo opschrijft? Heb geen reactie van de redactie van de Vk ontvangen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het staat inderdaad een beetje ongelukkig. Wat ze denk ik bedoelen, uit jouw gegevens, is dat er steeds meer ouderen zijn (die allemaal vrij snel dood gaan) en er weinig jonge mensen zijn die voor nieuwe aanwas zorgen. Aangezien 65 plussers geen kinderen krijgen zal dat een bevolkingskrimp opleveren.