Hebben mensen waarbij het hoofd meteen op de schouders staat minder halswervels dan mensen met een gewone of zelfs lange hals/nek?

Zo ja, heeft dit nadelige gevolgen voor hun lichamelijk of geestelijk welzijn? Iemand beweerde dat zulke mensen, die met geen nek dus, dommer zijn. En ook dat zulks vaker bij mannen voorkomt dan bij vrouwen. Is dat waar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
8.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfs een giraffe heeft net zoveel nekwervels als jij!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is dat echt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
yep, evarist, ze zijn alleen een stuk langer bij de giraf. (soms kan je het zelfs zien als de giraffe op een bepaalde manier zijn nek buigt waar de wervels ongeveer zitten)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen met een korte nek hebben over het algemeen zwaarder ontwikkelde nek en schouderspieren of ze hebben last van overgewicht.
Combinatie van beiden kan uiteraard ook.

Het beste antwoord

een hoofd kan niet meteen op de schouders staan aangezien elk mens evenveel nekwervels heeft.

door ouderdom kan men wat krimpen, maar dit heeft niets met verstand, of welke mogelijke beperkingen te maken of hierop te duiden. (mensen kunnen wel dement zijn maar zijn niet dom omdat hun nek kort is)
hun kraakbeen neemt af dus de lengte neemt ook af.

daarbij kan de bouw meespelen, aanleg van spieren, pezen, kraakbeen etc bepalend zijn.

mensen met scoliose hebben soms een minder lange nek, en dit kán lichamelijke beperkingen met zich meebrengen maar het hoeft niet.

het hebben van een korte nek kan ook een gevolg zijn van een ziekte of aandoening zoals het syndroom van noonan.

er is dus geen enkele reden om aan te nemen dat enkel de lengte van de nek iets zou kunnen zeggen over lichamelijke of geestelijke toestand.

er zijn hele gezonde en bijzonder slimme mensen met een korte nek, maar deze hadden net zo goed een lange nek kunnen hebben.

als iemand een korte nek heeft door bv het syndroom van noonan, met de nek door iedereen aangekeken wordt, buitengesloten wordt, en uitgelachen word dan kan dat wel geestelijk gevolgen hebben. (zelfbeeld van nul komma nul, iemand raakt bv depressief)

maar de nek is zeker geen meetlat om andere eigenschappen aan te staven of af te kunnen lezen hieraan.

het zegt net zo weinig als de lengte van het haar of de schoenmaat die iemand kan hebben. het KAN allemaal wat zeggen maar staat niet per definitie met elkaar in verband.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, mensen met een lange nek hebben net zoveel nekwervels als mensen met een korte nek. Ook net zoveel als een giraffe, trouwens.
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Vreemd, drie minnen zonder uitleg. Dit antwoord klopt gewoon.
Cryofiel
12 jaar geleden
Van mij dus een plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zullen wel mensen zijn die geen bamiballen lusten. Van mij een + hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Nee. er is geen verschil. en dus heeft het ook geen invloed.
Er zijn al heel veel technieken geprobeerd om 'domme' van 'slimme' mensen te kunnen onderscheiden door meetbare verschillen en het is nog niemand gelukt.
Toevallig vinden degenen die dat soort dingen onderzoeken zichzelf altijd heel slim.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja gek, nee dom! is dat.
het aantal nekwervels is bij iedereen gelijk. ik kan mij niet voorstellen dat een kortere nek invloed heeft op de intelligentie van mensen. net zo min als flaporen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een giraffe heeft evenveel nekwervels als een mens dus iemand wiens 'hoofd meteen op de schouders staat' (ik ken ze niet) zullen ook evenveel nekwervels hebben als ieder ander mens maar waarschijnlijk is het wat gebogen.

Dat ze dommer zouden zijn lijkt me niet logisch of het moet een aandoening zijn die gecombineerd gaat met een verlaagde intelligentie (een bepaald syndroom) maar dat zal nooit bij iedereen zo zijn. Meer bij mannen dan bij vrouwen? Dat kan misschien als mannen vaker met hun schouders omhoog lopen dan vrouwen, mannen staan vaak ook wat krommer omdat ze langer zijn dan vrouwen.

Kortom: zolang je er geen naam aan kunt geven kunnen wij lastig een antwoord geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tjonge, je moet je onder het tikken ook niet laten afleiden door een kind hé waardoor je meteen vierde bent met je antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt lastig een antwoord geven? Maar je geeft er toch een?! Dat lastig slaat misschien op je kind? Toch een + hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, het waren vier vragen in 1 en voor dat aantal halswervels is wel een antwoord te geven, niet over dat domme stukje zolang je niet weet of het over een syndroom gaat ofzo. Je kunt niet zomaar zeggen dat het wel of niet zo is want het kan zo zijn dat het een symptoom is van een syndroom zoals bijv de stand van de ogen bij het syndroom van Down.