Hoe worden pakken gestoomd bij de stomerij?

Ik hoor vaak dat mensen hun pakken naar de stomerij brengen. Is dit omdat ze zelf niet zo'n 'wasmachine' in huis kunnen halen of is het echt dat de mensen die de pakken stomen een heel speciaal proces toepassen? Als dit zo is: Welk apparatuur gebruiken ze dan bij de stomerij?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Soms mag kleding niet gewassen worden en moet het naar de stomerij voor zogeheten chemische reiniging (in het kleding label staat ook wel dry cleaning). Meestal geldt dit voor stoffen die te kwetsbaar zijn om in water te wassen.

Chemische reiniging gebeurt meestal met de stof per-chloorethyleen; deze stof is erg milieubelastend. In een aantal stomerijen reinigen echter chloorvrij (onder meer de stomerij van Albert Heijn en Hangers Cleaners). Er wordt ook gewerkt aan minder schadelijke reinigingsmethoden, zoals met CO2 of natreinigen met water en zeep....

Toegevoegd na 4 minuten:
Een chemisch reinigenmachine is gelijkaardig aan een combinatie van binnenlands wasmachine, en kleren droger. De kledingstukken worden geplaatst in een was/extractiekamer (die als mand, of trommel wordt bedoeld), die de kern van de machine is. De waskamer bevat een horizontale, geperforeerde trommel die binnen buitenshell roteert. Shell houdt het oplosmiddel terwijl de roterende trommel de kledingstuklading houdt. De mandcapaciteit is tussen 20 en 80 pond (9-36 kg) kledingstukken.

Tijdens de wascyclus wordt de kamer gevuld ongeveer 1/3 hoogtepunt van oplosmiddel en begint te roteren, agerend de kleding. De oplosbare temperatuur wordt gehandhaafd bij 85°F (29.4°C), aangezien een hogere temperatuur kan halen kleurstof van kledingstukken, die kleurenverlies veroorzaken. Tijdens de wascyclus, wordt de kamer constant gevoed een levering van vers oplosmiddel van de werkende oplosbare tank terwijl het bestede oplosmiddel en wordt verwijderd verzonden naar een filtereenheid bestaand uit a distillatie boiler en condensator. Het ideale stroomtarief is één gallon van oplosmiddel per pond kledingstukken (ruwweg 8 liter van oplosmiddel per kilogram kledingstukken) per minuut, afhankelijk van de grootte van de machine..

lees verder...: http://www.worldlingo.com/ma/enwiki/nl/Dry_cleaning
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Stoom is de zachtste en natuurlijkste manier om uw kleding op te frissen, beschouw het als een soort kuur voor uw kleding. Doordat de vezels zich ontspannen wordt de kleding voorzichtig ontkreukt. Onaangename geurtjes verdwijnen en vouwen en kreukels worden verminderd – uw kleding is opgefrist en voelt weer als nieuw.