Knobbel bij ontlastinggat

Ik heb sinds kort een raar knobbeltje bij mijn ontlastinggat, Ik weet niet wat het is maar het is heel gevoelig met ontlasten en afvegen. Weet iemand wat dit is, en hoe het weer weggaat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
24.5K

Antwoorden (8)

waarschijnlijk een aambei

Toegevoegd na 2 minuten:
WAT IS DE OORZAAK?

Op zich zijn die gezwollen bloedvaten niet meer dan zwakke plekken. Niets bijzonders dus. Het wordt pas vervelend als er veel druk wordt uitgeoefend op die plaatsen. En in de buurt van de anus hebben ze vaak nogal wat te verduren. Daar kunnen verschillende redenen voor zijn, bijvoorbeeld veel zitten en onvoldoende lichaamsbeweging, of een te hoog lichaamsgewicht. Maar de voornaamste oorzaak zit in ons eten. Tegenwoordig bevat het voedsel minder vezelstoffen. Vezelstoffen verteren niet en houden vocht vast, waardoor de ontlasting zacht en week wordt. Het ontbreken van die vezelstoffen in de voeding heeft dus een harde, droge ontlasting tot gevolg. Daardoor verloopt de stoelgang niet zo gemakkelijk. We moeten persen en kracht zetten. Dat is een zware belasting voor die zwakke plekken. Ze raken geïrriteerd en zwellen op. Zo kunnen aambeien ontstaan en uitzakken.

WELKE KLACHTEN KUNNEN AAMBEIEN GEVEN?

Aambeien kunnen verschillende klachten met zich meebrengen. Soms zakken ze uit, mogelijk zelfs door de sluitspier heen naar buiten. Dit geeft meestal een propgevoel. Het slijmvlies op de aambei kan kwetsbaar worden, waardoor er bij het afvegen wat helderrood bloed op het toiletpapier komt. Het is ook mogelijk dat er wat darmslijm en/of dunne ontlasting door de sluitspier 'lekt'. Dit veroorzaakt vaak hinderlijke jeuk.

Als de aambeien in de anus afknellen zwellen ze verder op, en bestaat de kans dat ze kapot gaan. Hierdoor verliest u wat helderrood bloed na - of op - de ontlasting. De sluitspier van de anus en de huid rondom dit gebied raken daarvan meestal geïrriteerd, wat een branderig gevoel en jeuk tot gevolg heeft.

Wanneer de inklemming verder toeneemt, ontstaat vaak pijn. Soms ontstaat ook een pijnlijke zwelling in de anus. De bloedstroom in de aambei kan stagneren, er kan zich een stolsel (thrombus) vormen. Zo'n bloedstolsel in een aambei (getromboseerde aambei) is vaak zeer pijnlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt denk ik een aambei,
komt heel veel voor hoor.
je kan bij de huisarts een zalfje ervoor krijgen.
13 jaar geleden
Dat zal een aambei zijn. Aambeien (haemorrhoïden) zijn uitgezakte zwellichamen nabij de anus. Deze zwellichamen heeft iedereen. Ze bevinden zich aan de binnenkant op het eind van de endeldarm en het begin van de sluitspier. Zo'n zwellichaam is een sponsachtig netwerk van bloedvaatjes, bedekt door een dun laagje slijmvlies. Aambeien zijn dus eigenlijk gezwollen bloedvaten. U kunt ze het beste vergelijken met spataderen. Ze zitten alleen op een vervelende plaats: binnen de sluitspier van de anus. Soms zijn ze zo gezwollen dat ze naar buiten puilen. Het is een pijnlijk gevoel, vooral tijdens en na de stoelgang.
Klachten kunnen worden voorkomen door de stoelgang zacht te houden. Daarvoor is het eten van voldoende plantenvezels (zemelen, bruinbrood, etcetera) en het drinken van veel water nodig. Zemelen zijn het beste. U koopt ze bij de kruidenier of de drogist. Doe er een eetlepel van in een kop yoghurt. Om te beginnen drie maal per dag. Al gauw wordt uw ontlasting minder hard en droog. Als deze te dun wordt, kunt u volstaan met een of twee eetlepels per dag. U voelt dat zelf het beste aan.
Voorts moet bij aandrang voor ontlasting het toiletbezoek niet te lang worden uitgesteld. Een zekere regelmaat voorkomt dat op ongelegen momenten de ontlasting opgehouden moet worden.
Ook het zo veel mogelijk vermijden van persen voorkomt klachten van uitzakkende aambeien.
Regelmatig een warm bad zorgt ervoor dat de anus zich kan ontspannen. Ook als er klachten zijn als branderigheid, pijn, jeuk en eczeem rond de anus is een warm zitbad een goed middel ter bestrijding van de klachten (hygiëne).
Zalven en zetpillen kunnen de pijn en branderigheid doen verdwijnen.
Zorg verder voor wat meer beweging, zeker als u een zittend leven leidt. En als u te zwaar bent, probeer wat af te vallen.
Gebruik niet teveel koffie, thee, koolzuurhoudende dranken en suiker. Ze prikkelen de anus en daar kunt u jeuk en eczeem van krijgen. Aambeien zijn een hinderlijke kwaal. Maar met een beetje zorg en regelmaat komt u er best weer vanaf.
Amadea
13 jaar geleden
Misschien is het wel goed als je ermee naar de huisarts gaat. Als het een aambei is, dan jeukt het ws ook en wordt het daarna pijnlijk. Het kan ook een puist zijn, maar ik zou het als ik jou was even aan een arts laten zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je ermee naar een dokter gaat, dan kijkt hij er even naar om zeker te weten dat het om aambeien gaat en dan krijg je een zalfje en dan is het met een paar weken helemaal weg. Ik geloof als je ook aambeien in de anus hebt, dat daar een andere behandeling voor is, maar dat kan meneer of mevr dokter je helemaal uitleggen en goed vertellen... Succes ermee of beterschap, das misschien beter op z'n plaats...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe heeft iedereen aambeien ;p Ze worden alleen lastig als ze uitwendig opduiken of als de inwendige erg groot worden.
De aambei verhalen zijn zeer volledig. bravo.
Bedenk dat het van alles kan zijn, van iets onschuldigs
en makkelijk te verhelpen, tot iets ernstigs met een
minder goede afloop.
Wilt u een gokje wagen?, doe dat dan met de staatsloterij of de lotto, maar doe dat niet met uw gezondheid.
Ga naar uw huisarts voor dit soort zaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan inderdaad een aambei zijn (een spatader), maar ook een cyste (een kliertje dat verstopt is geraakt en daarom nu opzwelt en ontsteekt). Als het een cyste is, zal ie op een bepaald moment opengaan, waarna alle drab die erin zit eruit komt. Dat stinkt, en dan heb je een open wondje vlakbij je anus, dus als dit gebeurt zul je moeten zorgen dat dat wondje niet geïnfecteerd raakt.
De enige die met zekerheid kan zeggen wat de knobbel is, is je huisarts.
Als het een aambei is, dan kan Sperti (zalf) verlichting geven tegen jeuk en pijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je last van de aambei houdt, kan het operatief verwijderd worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het kan ook een beginnende fistel zijn. een ontsteking die naar binnen groeit, zeker even naar laten kijken