er is in mijn rechteroor een gepiep en ik heb mijn oor laten uitspuiten en et is nu twee dagen geleden en het is er nog steeds, is dit normaal?

ik maak mij echt zorgen om het feit dat ik zondagavond opeens last kreeg van een hoog gepiep in mijn rechteroor en ik word er gek van, ik ben heel bang dat het tinnitus zou zijn :s maar dinsdag heeft mijn dokter een dikke prop uit mijn oor gespoten, en het is nu donderdag en ik hoor de piep nog steeds :( is dit normaal?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.4K
fremar
10 jaar geleden
is dit opgetreden na te veel decibels?tijdens of kort ervoor?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
neen plots was het er

Antwoorden (1)

«Het slakkenhuis (in je oor) steekt vol haartjes die vrolijk mee bewegen op het geluid dat je oor bereikt», legt een neus-, keel- en orenspecialist uit. Bij elke toonhoogte hoort een ander haartje. Je kan bijvoorbeeld het tikken van een horloge net zo goed horen als een overvliegend vliegtuig. Hoe harder het geluid, hoe meer het haartje trilt. Als die haartjes te veel decibels over zich heen krijgen, worden ze omver geblazen. Zoals bomen in een orkaan. En eenmaal ontworteld, zijn ze voorgoed verloren. Dat betekent dat je voortaan de toonhoogte van dat haartje niet meer kan horen. Als je met iemand praat, gebruik je niet al die haartjes, maar wel ongeveer altijd dezelfde.Toevallig zijn het ook deze haartjes die het hardst bewegen op een fuif of als je je walkman op hebt.»

GEVOLGEN?
In het begin heb je er weinig last van, maar als de omgeving wat rumoeriger is of de klas op stelten staat, zal je steeds vaker «Wat zeg je?» zeggen. Na een tijd valt dat natuurlijk op en je zal steeds vaker de opmerking krijgen «Ben je doof of zo?» «Ik ga niet zo vaak naar fuiven, ik luister naar mijn walkman.» Lise denkt dat ze veilig is. Een paar uur per dag te luide muziek rechtstreeks in je oren, is ook schadelijk. Wat dacht je.

PIEP?
Meestal geeft je oor zelf een signaal wanneer het geluid te hard gaat: het piept. Tinnitus is de wetenschappelijke term voor dat fluiten, ruisen of het horen van de zee. Je kan het goed merken wanneer je bijvoorbeeld in bed ligt na een optreden of een te luide fuif. Het vervelende aan gehoorbeschadigingen door lawaai is dat de beschadiging heel geleidelijk gaat en je het pas merkt na jaren. Dan is het te laat.

HOE KOM IK ER VAN AF?
Je komt er niet van af! Afgebroken haartjes groeien niet meer aan. Er is ook geen medicijn om de haartjes te genezen. Er is zelfs geen mogelijkheid om de haartjes met een operatie te repareren. Dus: op = op.
fremar