Is een dag vasten gezond ?

Sommige sportlui vasten twee à drie dagen en beweren dat ze zich veel beter voelen nadien.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Geregeld enkele dagen vasten is (naast beweging) een manier om je lichaam van slakken en andere afvalstoffen te ontdoen. Als je een of twee dagen alleen maar water drinkt en niets eet, wordt eerst de suikervoorraad in de lever aangesproken. Als die opraakt moet de stofwisseling omschakelen naar het verbranden van vet en eiwit.

Ik ben absoluut geen sportvrouw maar vast regelmatig een dagje. Het geeft inderdaad een goed gevoel en is heel makkelijk te doen. Het is interessant om vast te stellen hoe snel je lichaam zich hierop instelt, tot een punt dat je zelfs helemaal geen honger meer voelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk dat het per lichaam verschilt. Als je lichaam gewend is veel tot zich te nemen en veel te verbranden dan kan het een klap geven. Sportlui zullen dit doen om weer in contact te komen met hun reserves zodat ze daar weer extra energie uit kunnen putten als het zover mocht komen. Ik eet heel weinig en mijn lichaam is daarop ingesteld. Het gebeurt van tijd tot tijd dat ik een dag niet eet, daar merk ik vrij weinig van. Ik denk dat alles wat je uit je normale ritme doet vraagt om aanpassingen in je gestel...en ik zou het niet direct bestempelen als "gezond"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik probeer het iedere dag/week opnieuw, maar begin altijd rond de middag weer te eten...:D

Als je over voldoende reserves hebt dan denk ik dat het geen kwaad zou kunnen dat je eens wat minder caloriën binnen krijgt. Maar echt vasten lijkt me niet geheel gezond...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee niet echt, dan krijg je alleen maar even meer trek...
Het is heel gezond om een week of 10 dagen te vasten... Dan pep je het verteringsstelsel weer even op... Het zal daarna veel nauwkeuriger je eten verteren...
En als je vast is het avontuur... Je hoort beter, je bent fitter, je slaapt minder, je ziet beter, alles komt even tot maximum, je krijgt het ook wat koud, je bent soms even misselijk, dat kan ook...

Maar is heel gezond... Ik doe dat elk jaar, soms twee keer, 10 tot 14 dagen, niets eten... en ik vind het een feest...

Niemand zal mij geloven, die het nog nooit gedaan heeft, maar het is de waarheid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee het is het meest gezond om geregeld en verspreid over de dag te eten. Je bloedsuiker schommelt op die manier het minst, waardoor je ook niet door hongergevoel teveel gaat eten.
Wat mensen voelen is subjectief. Er zijn ook mensen zich gezond voelen door hun lichaam uit te hongeren.