Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

is veel lezen slecht voor je ogen?

ik lees erg veel en mijn vader zegt dat als ik te veel lees, ik er (later) klachten van kan krijgen. Maar het hoort toch juist het tegenovergestelde te zijn, dat hoe meer je leest, hoe beter en sterker je ogen worden? net zoals trainen, hoe meer conditietraining je doet, hoe meer conditie je krijgt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je ogen worden er niet beter of slechter van. Vroeger werd dat gezegd over lezen bij slecht licht, dat je ogen slechter worden(Maar dat was meer om te zorgen dat je niet stiekem bleef lezen met zaklantaarn onder de dekens. Het enige wat gebeurt is dat ze dan eerder vermoeid raken, maar bij gewoon lezen bij voldoende licht is er niets aan de hand.
Maar je vader zal wel vinden dat je ook tijd aan andere dingen moet gebruiken
Lezen is heerlijk trouwens, doe het nog steeds veel
(Lees meer...)
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Veel lezen is niet beter of slechter voor je ogen dan gewoon kijken in het algemeen.
Door het voortdurend dichbij focusseren kan je wel vermoeide ogen krijgen, maar dat is van voorbijgaande aard.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe komt jouw vader daar nou bij? Hij zou juist blij moeten zijn dat jij veel leest, want daardoor wordt jouw algemene ontwikkeling vergroot. Alleen als je 's nachts stiekem met een zaklantaarn leest is dat niet zo goed voor je ogen. Maar slechter worden ze daar absoluut niet van! Als jij bijziend zou blijken te zijn, dan komt dat eerder doordat je dat in je erfelijke materiaal hebt meegekregen dan door het normale gebruik van je ogen!
(Lees meer...)
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaloers
Dat is idd onzin, wat betreft trainen, bij lezen doen je ogen kwa scherpstellen, niet veel, dus ook weinig training. Wil je wel trainen, moet je b.v. om en om dicht bij en veraf scherpstellen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb pas een bril gekregen omdat ik hoofdpijn kreeg van onder andere lezen en dingen die ik dichtbij doe, dat komt omdat mijn brandpunt achter mijn ogen ligt. Als jij er vermoeid van wordt of er klachten van ondervindt, moet je je eens laten testen bij de oogarts, dat kan een hele uitkomst zijn. (bij het ontwikkelen van mijn ogen heb ik binnen een paar jaar geen bril meer nodig, dus je hoeft niet bang te zijn dat je er lang aan vast zit). Maar als je geen klachten hebt, is een test nergens voor nodig lijkt me.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee erg veel lezen is niet slecht voor je ogen.
Het is wel van belang je ogen verstandig te gebruiken, kijk bijvoorbeeld af en toe even op bij langdurig lezen.
Ik heb in mijn leven bijna een hele bibliotheek verslonden. Ik las een boek uit op 2 dagen (en nachten :) Mijn ogen zijn nu, vele jaren later, niet slechter dan die van anderen op mijn leeftijd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding