Helpen uien tegen verkoudheid?

Gisteren ben ik snotverkouden geworden. Een vriend mij vertelde dat uien goed helpen tegen verkoudheid. Hij adviseerde een zak uien te kopen bij de supermarkt, en dan onder mijn bed te leggen voor de komende maanden. In zijn opzicht zou ik dan minder tot geen last meer hebben van verkoudheid.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12.7K

Het beste antwoord

Je hoeft geen hele zak te halen.
Een ui in vieren snijden op een schoteltje naast je bed (hoofdeind) en je neusgaten blijven die nacht open.
Volgende nacht een verse ui nemen.
De vluchtige bestanddelen helpen je neusgaten openhouden zodat je lekkerder slaapt. Het is alleen een symtoom bestrijding, je geneest er niet sneller van, hooguit omdat je 's nachts beter slaapt/uitrust ben je er eerder vanaf.
En baat het niet, schaadt het ook niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

De vluchtige bestanddelen en de ui heeft er nogal veel, hebben een stromend makende eigenschap, vandaar dat je gaat huilen bij het snijden... Dat is de goede eigenschap van uien, naar mijn mening... Medisch gezien is er geen hulp bij verkoudheid, als alleen die stromend makende werking van de vluchtige bestanddelen...

Toegevoegd op 04-06-2009 10:54:41
en onder je bed leggen de komende maanden, ik hoop niet dat je nog maanden verkouden blijft... Nee dat gaat me te ver... Ik geloof daar niet in...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk het niet gewoon uitzieken lijk me het beste
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Farstar;

Mijn moeder leerde mij vroeger ook al dat een doorgesneden ui op je nachtkastje zou helpen tegen verkoudheid, maar ik heb dat nog nooit zelf geprobeerd. Ben gelukkig desondanks niet vaak verkouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een zak uien onder je bed zal je niet helpen. Die uien zijn immers goed ingepakt in hun eigen jasje.

Als je een ui doorsnijdt, kun je wel baat hebben bij de vluchtige stoffen. Of die de hele nacht door blijven helpen als je een doorgesneden ui naast je bed legt (dat is het huismiddeltje, niet een zak uien onder je bed) betwijfel ik.

Overigens zal de ui je niet genezen. Wel kan het snijden van uien (zodra je een beetje bent uitgehuild) tijdelijk verlichting geven, net zoals bijvoorbeeld een stoombadje. Maar verder zul je gewoon goed voor jezelf moeten zorgen, genoeg non-alcoholisch vocht binnenkrijgen (het beste af en toe ook bouillon, je hebt wat zout nodig om het vocht op te nemen), licht en gezond eten en vooral uitzieken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor dat helpt niet. Uien kunnen niet voorkomen dat je verkouden wordt. Wel kunnen ze helpen bij een verstopte neus, maar dan moet je er 1 opensnijden en bijv. 's nachts naast je bed leggen. Lijkt me niet zo'n goede oplossing, want het stinkt nogal en hiervoor zijn betere middeltjes te krijgen!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een halve ui naast het bed geeft meer lucht, maar er zijn nog wel meer tips:

Neem tot tien dagen lang driemaal per dag een halve theelepel echinacea-extract (homeopathisch) dit helpt de weerstand te vergroten

Drink veel water, vruchtensappen en kruidenthee

Warme dranken maken de luchtwegen vrij en vertragen de voortplantingscyclus van het virus

Drink gemberthee: helpt tegen keelpijn, verstopte neus en koude rillingen

Trek kippenbouillon in een ruime pan. Voeg hieraan zes gepelde uien, een paar teentjes knoflook, een lepeltje honing, een stukje verse gember van ongeveer 2,5 cm en een snufje cayennepeper toe

Wrijf gewone (sla/olijf/zonnebloem)olie op je voorhoofd, bijholten, keel, borst en op de rug. Na een kwartiertje slaapt je rustig in en hebt je de holtes in je hoofd open. Dit geeft hetzelfde resultaat als een doorgesneden ui.

Sterkte met je verkoudheid!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de vreemdste ziektes zijn er medicijnen maar een normale verkoudheid moet gewoon vanzelf overgaan.
Ofwel, je moet proberen je zo geriefelijk mogelijk door die periode heen te slaan. Uien, ik weet het niet hoor of dat nou zo geweldig is. In ieder geval stinkt het behoorlijk.
Ik snoep meestal een zak 'pecto's' leeg en houd daardoor een redelijk open neus en minder genotter.
Sterkte!

Toegevoegd op 04-06-2009 11:35:14
genotter = gesnotter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik helemaal vol zit, dan ligt er standaard een gesneden ui bij mijn bed. Het helpt niet zozeer tegen verkoudheid, maar wel zorgt het ervoor dat je 's morgens bij het wakker worden je luchtwegen open hebt. Dat ze enkele uren later weer verstopt zitten is dan weer een ander verhaal.
ik ben alleen erg blij als ik 's nachts niet zo met een verstopte neus zit.

En ja, je kamer gaat er wel naar ruiken, maar ik ben al blij als ik tijdens verkoudheid überhaupt iets kan ruiken, dus dat neem ik op de koop toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verkoudheid is een besmetting met het verkoudheidsvirus.
Gaat vaak zamen met verstopte neus, soms ook bijholte ontsteking.
Voor het slapen gaan, onder je bed een schoteltje met schijfjes uien, bij het hoofdeind.
Het laat de neusslijmvliezen krimpen waardoor je meer lucht krijgt.
Een paar keer per dag pepermuntthee drinken helpt ook goed, maar voorkomt geen verkoudheid, ook uien niet!
Alleen je weerstand verhogen kan verkoudheid voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moet wel lachen om die vriend van je! nee dat werkt echt niet je kan wel een halve ui naast je bed leggen als je neus verstopt is daar wil die wel van open gaan (slaap je mischien wat beter van), maar je kan net zo goed dampo ofzo gebruiken dat ruikt toch stukken lekkerder