Juiste houding bij het werken achter een pc.

Hallo,

Ik werk momenteel vaak achter de pc. Wat ik merk is dat ik vaak voorover gebogen zit/hangt. Hierdoor heb ik na enige tijd last van gespannen schouders. Ik heb al een goeie bureaustoel en een lendensteun voor mijn onder rug aangeschaft. Maar ik merk nog steeds dat ik vaak ongemerkt voorover hangt.

Als toevoeging vroeg ik me af wat nu het juiste afstand is van je gezicht naar de beeldscherm. Volgens sommige bestaat er een grote kans dat je ogen mogelijk slechter worden als je beeldscherm te dichtbij staat.

Alvast bedankt!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De bovenkant van je beeldscherm moet op gelijke hoogte zijn als je ogen in een rechtop zittende houding. Voor de rest denk ik dat het handiger is om je voor te stellen dat je als het ware wordt opgeslurpt door je computer (beeldscherm). Die heeft bij wijze van spreken een letterlijke aantrekkingskracht op jouw, waardoor je zo voorover gaat hangen. Je bent dan TE geconcentreerd bezig met je computer werk. Het is beter om de 80 - 20 % verhouding toe te passen, dat wil zeggen 80 % voor het computer werk en 20 % voor jezelf: je lichaamshouding, de ontspanning en je concentratie. Laat je niet opslurpen door je computer!

Deze tips helpen je alvast op weg: Zet je beeldscherm recht voor je op een afstand van 50 tot 70 centimeter. Zet het scherm op een goede hoogte zodat je goed recht zit: bovenkant op ooghoogte. Zet je scherm loodrecht ten opzichte van vensters (om vervelende lichtinval te vermijden). Gebruik een zonnewering of verplaats je computer als het licht weerkaatst in je scherm. Maak je scherm regelmatig proper (nooit met water, er zijn speciale producten op de markt). Leg het toetsenbord zo plat mogelijk. Laat voor je toetsenbord zo'n 10 tot 15 centimeter vrij voor je armen en polsen. Zorg dat je genoeg beenruimte hebt. Zet je stoel op een goede hoogte. Je voorarmen moeten op het werkblad rusten. Je voeten staan best plat op de grond. Gebruik eventueel een voetsteun. Zit niet te lang in dezelfde houding. Maak regelmatig een korte wandeling. Zorg voor een voldoende groot bureaublad en ruim het regelmatig op! Plaats je muis vlakbij je toetsenbord. Zorg voor een goede afstelling van de stoel: ondersteuning van de onderrug.

Het beste voor een goede houding is bewegen. Ik bedoel daarmee dat je achter een computer zitten moet afwisselen met daar achter vandaan komen en bewegen. (Er bestaat software die je een seintje geeft wanneer je moet bewegen en wat je aan beweging kunt doen.) Wat je moet leren is ontspannen. Gespannen schouders ontstaan omdat je ze voor een bepaalde handeling moet aanspannen, maar blijven (ook na afloop van de handeling) onbewust aangespannen. Je moet je dus regelmatig bewust ontspannen tijdens je werkzaamheden. Het voorover zitten verhelp je niet met een lendesteun, dan is een misverstand. Als je hebt gezorgd voor ondersteuning onder de armen, een toetsenbord op ellebooghoogte en een beeldscherm op ooghoogte, ontstaat het voorover zitten meestal uit vermoeidheid. Wat helpt zijn rompstabiliteitoefeningen (daar kun je op googelen). Maar belangrijker is, zoals gezegd, om niet te lang achter elkaar achter de computer te zitten. Neem bijvoorbeeld om het uur een pauze van vijf minuten en na elke 2 a 3 uur een pauze van een kwartier.

Deze tips zijn goed voor de houding achter je P.C. Stoelhoogte Voeten op de grond, knieën in 90 graden Zitdiepte Laat de knieholte vrij Rugleuning De lendensteun laag in de rug plaatsen Armleuningen Plaats de armleuningen op ellebooghoogte Bureau Plaats het bureaublad op dezelfde hoogte als de armleuningen Beeldscherm Plaats het beeldscherm op een armlengte afstand met de bovenrand van het beeldscherm op ooghoogte of lager.

Bronnen:
http://www.muiswijs.nl/pdf/checkcomputerplek.pdf

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100