hoe kan het dat ik vroeg wakker ben wanneer ik uit kan slapen en door mijn wekker heen slaap als ik er vroeg uit moet?

Ik heb dit altijd al gehad:
- als ik gewoon 's morgens om kwart over 7 uit bed moet, slaap ik vrijwel altijd door mijn wekker heen en kán ik als ik wakker ben gewoon niet uit bed komen omdat ik telkens in slaap val.
- echter: wanneer ik 's avonds bedenk dat ik de volgende ochtend uit kan slapen ben ik zelfs eerder wakker dan mijn wekker normaal gaat. en helemaal klaarwakker.
-ook is het zo dat wanneer ik mij 's avonds goed bedenk dat ik er de volgende ochtend op een bepaalde (afwijkende) tijd eruit MOET, ik ook rond die tijd wakker wordt.
- dit is allemaal onafhankelijk van de tijd dat ik naar bed ga.

HOE KAN DIT? het gebeurt niet 1 x maar altijd, vanmorgen had ik het wéér; ik kan al weken zeer slecht uit bed komen 's morgens en nu wist ik dat ik uit kon slapen en was om kwart voor 7 klaarwakker. zó vervelend.

lang verhaal, korte vraag. heeft iemand een verklaring? is er uberhaupt een verklaring?

alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan je je wekker dan misschien niet harder zetten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan, dat zou een evt. oplossing voor het door-mijn-wekker-heen-slapen zijn, maar daarmee is de rest niet 'opgelost'. is geen groot probleem maar het frustreert me wel. ik ben ook wel benieuwd of er een verklaring voor is.

Het beste antwoord

Ik denk dat je lichaam zich heeft afgestemd op de wekker.
Daar bedoel ik het volgende mee; je hebt je onderbewustzijn geleerd om nog even te blijven liggen als de wekker afgaat. Je drukt hem zelfs een paar keer uit, je hoort hem dus wel. Als jij er niet uit hoeft, gaat je onderbewustzijn zich ineens afvragen, of het niet iets gemist heeft, want de wekker liep niet af. Prompt ben jij klaarwakker. Je onderbewustzijn heeft je laten schrikken.
Daardoor heb je een stoot adrenaline gekregen en kun je niet meer slapen.

Een ander geluidsignaal van je wekker wil wel eens helpen, maar dan moet je wel gelijk opstaan als hij afloopt.

succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Simpel. Als je slaapt werken je hersens gewoon door, alleen zijn ze met andere dingen bezig. Maar als ze weten dat je de volgende dag (al was het maar een beetje) vrij bent zullen ze je wakker maken omdat ze willen genieten van al die vrij besteedbare tijd. Zonde om die weg te slapen. Als je wel op moet staan om te werken, houden ze je liever onder zeil, omdat ze liever niet aan de slag gaan.
En dat je er op een bijzondere tijd uit MOET, dat houden ze goed in de gaten.

Let maar eens op, als je wekker gaat voor een geweldig leuke dag. Je staat naast je bed te grijnzen voordat de eerste 'ping' is uitgezongen.