Worden placebo's steeds effectiever?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heb je her een bron van, dat placebo's steeds effectiever worden? ik zou wel eens willen weten in watvoor situaties ze dat gemeten hebben..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dacht dat artikelen wat makkelijker te vinden waren, maar hier: http://www.wired.com/medtech/drugs/magazine/17-09/ff_placebo_effect?currentPage=all is een een. *reguliere info van en/ of over farmaceutische industrie vindt ik per definitie onbetrouwbaar*
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik kende zelf de vergroting van dit effect helemaal niet.. ik zal t es lezen, als ik nog aanvullende ideeen heb dan post ik ze, bedankt voor de link!

Het beste antwoord

Een placebo is per definitie iets wat geen effect heeft.
Dat is juist het beoogde effect van een placebo: geen effect hebben.
Dus een nog effectiever placebo, zou nog minder effect hebben dan geen effect.
Nee dus.

Wat ik me wel kan voorstellen is dat de huidige placebo's onbedoelde minimale bijwerkingen hebben vanwege hulpstoffen als bindmiddelen, suiker, smaakstoffen, was, gelatine e.d.
En dat er placebo's zijn ontwikkeld die ook die minimale bijwerkingen niet hebben. Maar of je dat bedoeld?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
natuurlijk hebben placebo's wel effect.. ze hebben alleen effect zonder dat er werkzame stoffen in zitten die dat effect kunnen verklaren, het is dus puur het gevoel dat het een werkzaam middel is, wat bij de patient een effect kan hebben. Maar de afwezigheid van die werkzame stof wil nog niet zeggen dat het effect er ook niet is..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je begrijpt de vraag niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leg me de vraag even uit dan..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Worden placebo's effectiever?
In medicijn onderzoek gebruik je placebo's om het verschil te kunen vaststellen in reactie tussen proefpersonen die een medicijn krijgen en personen die een placebo krijgen.
Het is de bedoeling dat het placebo geen fysiologische werking heeft. Want dan kun je niet meer bepalen of de reactie door het medicijn of het placebo komt.
Een effectief placebo brengt dus geen enkele fysiologische reactie teweeg. Omdat dat al het geval is, kan het niet nog effectiever.
Dat mensen die een placebo krijgen, daar toch op reageren, ligt niet aan de eigenschappen van het placebo, maar is een neuro-fysiologisch proces (ik wil het niet altijd inbeelding noemen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok, dan begreep ik de vraag wel. Er zijn onderzoeken genoeg waaruit blijkt dat placebo's, ondanks een gebrek aanwerkzame stoffen, toch daadwerkelijk een fysiologische verbetering kunnen bewerkstelligen. Mensen genezen sneller o.i.d., gewoon omdat ze vertrouwen in de kracht van het middel, of omdat ze op een andere wijze zichzelf anders gedragen omdat ze dat middel gekregen hebben. Het is dan misschien inderdaad een soort van inbeelding, maar wel een krachtige, die ervoor kan zorgen dat het daadwerkelijk beter gaat met mensen. Dat is juist een van de intereressantste principes in de menselijke psychologie; dat geloven of vertrouwen op een bepaalde situatie ook daadwerkelijk een effect heeft, niet alleen op je gemoedstoestand, maar ook fysiek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiteraard bestaat het door jou beschreven effect.
Maar dat ontstaat doordat de gebruikers denken dat het een werkzame stof bezit, terwijl dat niet het geval is. Laten we het eens omdraaien?
Wat stel jij je voor bij een effectiever placebo?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sja, ik vind de vraagstelling wel bijzonder. Daarom heb ik zelf ook geen antwoord gegeven..
Ik kan me wel voorstellen dat mensen onder verschillende omstandigheden ook verschillend reageren op een placebo, en dat men door veranderde omstandigheden vatbaarder worden voor een placebo-effect. zo zijn er onderzoeken dat grotere pillen beter werken dan kleine, grotere ingrepen beter werken dan kleine en dat duurdere preparaten beter werken dan goedkope. Ik zou me kunnen voorstellen dat een placebo ook beter werkt wanneer je er een goed verhaal omheen hoort, of wanneer je het harder nodig hebt...
Maar ik zou persoonlijk geen reden weten waarom eenzelfde placebo in dezelfde omstandigheden meer effect zou krijgen dan bijvoorbeeld 20 jaar geleden. Kortom, de vraagstelling is mij niet helemaal duidelijk..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beide: >+1 Bedenk nu: Als het placebo effect groter wordt, wordt de referentie betrouwbaarheid van medicijnen minder.

Andere antwoorden (8)

? placebo's hebben geen medice werking. ze dienen om een controlegroep op te zetten zodat je de achtergrondgenezing ed uit kan sluiten bij het teste van bv een geneesmiddel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een placebo kan nooit effectief zijn.Als je je er door beter voelt.is dat zuiver een kwestie van suggestie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ons lichaam is in staat zich zelf te genezen.
Positief denken, een pretigge omgeving, goed gezeldschap, begrip voor de persoon zelf, de wil om te genezen en daarbij hoort de placebo, de suggestie een medicijn te krijgen.
De mensen lijken tegenwoordig gevoeliger te worden voor zaken die ze niet kunnen begrijpen, ze stellen zich meer open voor hulp van buitenaf.
Het vertrouwen in een medicijn (placebo) kan zo groot zijn dat het echt wat doet bij deze mensen en ze niet alleen denken dat het beter gaat met ze, maar soms genezen ze echt.
Mooi voorbeeld van genezing door positief denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat een placebo psychische werking kan hebben. Mensen kunnen zich inbeelden dat ze ziek zijn. Aandacht en een placebo kan voldoende zijn om ze zich beter te laten voelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alleen beter voelen maar ook genezen is mogelijk.+1
Nee, aangezien placebo's geen werking hebben kunnen ze ook niet effectiever gaan werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is gewoon een suiker dragee, doet niks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Placebo's gaan niet beter werken ; placebo's doen helemaal NIETS, en dat is nu juist de essentie van een placebo : zeker weten dat je niets toedient dat de patiënt kan genezen, zodat je kunt controleren of je geneesmiddel werkt en wat het doet.

Een aanvankelijk onverwacht effect van deze placebo-studies was, dat er bij mensen die GEEN geneesmiddel, dus ene placebo toegediend kregen maar wel DACHTEN iets gekregen te hebben, tóch effecten waarnamen, tot verlichting van symptomen en genezing aan toe !!

Daarbij spelen verschillende zaken een rol :
- de vorm waarin het placebo werd toegediend (hoe 'heftiger' de vorm, hoe sterker het effekt -dus een infuus of injectie 'werkt beter' dan een pilletje of druppeltje
- De persoon die het toedient ( een medicijn toegediend door een bloemetjesjurk is minder 'effectief' dan door een witte jas
- de omgeving waarin de placebo-behandeling plaatsvind
- en, natuurlijk, de verwachtingen van de patiënt.

Het bleek dus dat we op de één of andere manier ons eigen genezend vermogen kunnen aanspreken, dat veel groter blijkt te zijn dan daarvoor altijd werd aangenomen. Ook werd inmiddels het tegenovergestelde effect vastgelegd ; het nocebo-effekt : het letterlijk ziek worden door suggestie.

Dat legde natuurlijk een bom onder de tot dan toe bekende effekten van geneesmiddelen, maar ook de waarneming dat iets als homeopathie dus toch kan werken, ondanks dat je eigenlijk niks toedient. Door de ontdekking of vaststelling van het placebo en nocebo-effekt was eigenlijk ook in één keer het mysterie opgelost waarom zoveel alternatieve geneeswijzen lijken te werken.

Natuurlijk willen we daar meer van weten, en er wordt dus steeds meer onderzoek naar gedaan om de meest effectieve manieren te vinden om een placebo toe te dienen, en worden placebo's ook steeds breder ingezet. Sommige kwalen lijken niet of nauwelijks beïnvloedbaar door deze suggestie, andere weer ZO sterk, dat je met placebo's zelfs betere resultaten behaalt dan met de voorheen bekende werkzame medicijnen. Dat impliceert dat veel meer ziektes dan we dachten stress-gerelateerd danwel psychosomatisch kunnen zijn (hetgeen ze overigens niet bagatelliseert; de kwalen zijn echt), en we dus veel potentiele behandeling en genezing in een andere hoek moeten zoeken.

Placebo's gaan dus niet beter werken, we leren alleen steeds beter ze gericht en effectief toe te passen. Tot en met welke kleur een pilletje voor welke kwaal het best kan hebben om effekt te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op zich worden placebo's natuurlijk niet echt effectiever. Het pilletje deed zelf niets en doet dat nog steeds niet. Maar doordat er veel onderzoek naar het placebo-effect gedaan is, weet men beter wat en hoe men het het beste kan toedienen.

Men weet inmiddels dat zowel de vorm als de kleur van de placebo invloed op de genezing hebben. Ook weet men dat de placebo het meeste effect heeft als de verwachtingen het hoogste zijn.
Ook simpele feit dat de arts een pilletje geeft, blijkt voldoende te zijn om genezing te bevorderen. Daarbij spelen verwachting en vertrouwen een doorslaggevende rol. Dat vertrouwen groeit met de aandacht die de arts geeft. Uit diverse placebostudies blijkt dat de arts zelf het beste geneesmiddel is. Een arts die luistert, zet het zelfhelende vermogen van de patiënt in werking. Het placebo-effect wijst er bovendien op dat alle vormen van 'geneeskunde' werkzaam zijn zodra de patiënt erin gelooft.