kan je immuun zijn voor pijn?

kan het dat je nooit pijn hebt? dat als je bijvoorbeeld je in je arm/hand snijdt niks voelt?
(ik heb wel eens gehoord dat iemand zo vaak achterelkaar door wespen was gestoken, dat hij er immuun voor was geworden. )

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (9)

Nee, je kan niet immuun worden voor pijn.

Immuun worden voor het gif dat een wespensteek veroorzaakt kan echter wel. Het is 'gewenning', net als dat als je veel alcohol drinkt, je steeds meer kan hebben voordat je dronken wordt. Maar immuun worden voor pijn (zoals in je hand snijden, of vallen) kan echter niet.

Toegevoegd na 27 seconden:
Je kan je pijngrens volgens mij wel op dezelfde manier verhogen als met die wespensteken (als je heel veel pijn lijdt, dan wordt je pijngrens vanzelf hoger)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van waar al die minnetjes? Klopt het niet wat ik zeg?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tja,ik moet heel eerlijk zeggen: ik snap al die minnetjes ook niet,want ik vind het écht niet zo'n gek antwoord: immuun voor pijn is m.i. nooit helemaal voor 100 % mogelijk(tenzij zenuwgroepen worden doorgesneden,maar dat is nou ook weer niet een prettige manier om "immuniteit" te verwezenlijken).
dus van mij, eerlijk is eerlijk, een plus.
Tja,en waarom al die plussen?....ik weet t niet
heb er wel bepaalde ideeën over,maar kan dat alleen via PB uitleggen.
Ja, als je zenuwen op de een of andere manier niet meer functioneren. Mensen die aan de benen verlamd zijn bijvoorbeeld, misschien de zenuwen of prikkels waardoor het seintje niet meer in de hersenen aankomt. Pijn voelen ze dan dus ook niet.
Wel kan er dan nog sprake zijn van fantoompijn; pijn aan delen van je lichaam die er niet meer zijn

Toegevoegd na 34 seconden:
Misschien = missen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee niet voor pijn, dan heb je lepra als je geen pijn voelt in ledematen bijv.
je kan wel immuun worden van steken door bijen.
als je allergisch voor wespensteken bent en of bijensteken, dan maken ze je immuun hiervoor.
wel geheel onder zorg van artsen met alle toeters en bellen in de buurt zodat ze optijd bij je zijn mocht het toch mis gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt ongevoelig voor de ingespoten stof van wespen worden, hoewel ook overgevoelig en da's niet best. In het geval van minder gevoeligheid heb je zeker minder last van die steken.

Natuurlijk kan je pijngrens zich verleggen naar boven en naar beneden. Dat is een kunst die fakirs beheersen door zich op een spijkerbed neer te vlijen of glas te eten. om een paar voorbeelden te noemen. Ook indiaanse riten gaan soms gepaard met vormen van beheersing van de pijnbeleving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Immuun zijn en geen pijn voelen zijn twee aparte dingen die niets met elkaar te maken hebben.

Er zijn mensen die nooit pijn voelen, die hebben de genetische afwijking HSAN (hereditary sensory autonomic neuropathy) type 5, waardoor pijnsignalen de hersenen niet bereiken.
Zie bijvoorbeeld hier: http://www.trouw.nl/opinie/letter-en-geest/article2843226.ece/Meisje_zonder_pijn_.html?all=true
en hier: http://www.neuropathie.nu/erfelijke-ziekten/hsan-5-typen.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij wordt je nooit immuun voor pijn .
Dat zul je altijd voelen.
Maar er zijn genoeg ,ook oudere mensen ,die ermee moeten leven.
En het elke dag weer voelen,terwijl er niks aan te doen is.
Mee leren leven,zo heet dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Immuun zijn is niet het goede woord. Het is een ziekte!
Ooit zag ik een documentaire over kinderen die geen pijn konden voelen. Dit is onomkeerbaar.
Ik weet niet hoe deze ziekte heet, maar de beelden staan me nog op mijn netvlies. Geen pijn kunnen voelen heeft ernstige gevolgen voor je leven. Zo weet je als volwassene dat je geen hete pannen moet aanraken omdat je brandwonden kunt krijgen. Deze peuters/kinderen waren zich daar dan ook niet bewust van en pakten alles aan (met alle gevolgen van dien --> handjes verbrand!). Ook andere kinderen pijn doen zei ze helemaal niets, ze begrepen ook niet waarom kinderen steeds huilden.
Door deze documentaire kwam ik erachter hoe fijn het is om pijn te kunnen voelen! Het is natuurlijk een waarschuwingssignaal. In de docu zie je een kind dat ooit van de bank afviel (ouders hadden het niet gezien) en na verloop van tijd 'raar' ging lopen, toen bleek haar been al een tijdje gebroken te zijn .... heel bizar. Op blote voeten lopen mocht niet want ze voelden niet als ze in glas gingen staan.

Toegevoegd na 6 minuten:
De link van Hippo gaat over die docu! Je ziet dat meisje met een bril op omdat ze zichzelf al 1 oog heeft uitgekrabd! Vandaar, om het andere oog te beschermen die bril (dit kind was +/- 1,5 jaar) en 's nachts werden haar handen vastgebonden anders deed ze dit in haar slaap! Echt verschrikkelijk!
Steenuiltje
13 jaar geleden
Zoals hierboven aangegeven kan het wel.

Mijn vader had een 20 jaar terug een collega die dit kreeg.
En dat is nog heel gevaarlijk ook!
Je voelt namelijk niet of je eten warm is of je tas te strak om je vingers zit etc etc.
Het lijkt leuk maar geen pijn betekent op bijna 99% ook geen gevoel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Immuun voor pijn moet je al zijn door de hierboven beschreven ziektes, of doordat je verlamd raakt. Zodanig met pijn om leren gaan dat je het kunt negeren kan wel. Maar dat vergd erg veel training en ook wel enige wilskracht. Zoals sommige boeddhistische groepen die van kleins af aan hier al op trainen.