Waarom ziet een voormalige "zuigduim" er anders uit?

Ik ben 29 en ik heb tot mijn 22e op mijn linkerduim gezogen... Al 7 jaar zuig ik dus totaal niet meer op mijn duim... Mijn linkerduim ziet er echter anders uit dan mijn rechter... hij lijkt een dunnere huid te hebben en een tikkeltje roder van kleiner en de nagel is doffer en heeft een andere structuur (geen schimmel)... Hij groeit wel net zo snel als de anderen en is ook net zo stevig... sterker nog, hij lijkt steviger (taaier) te zijn...

Ik vroeg me af of dit werkelijk kan komen door het jarenlange duimzuigen... en of dit ooit nog weg trekt...

Toegevoegd na 52 seconden:
roder van kleiner moet zijn: roder van kleur

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb vroeger ook geduimd en ik wil even vermelden dat we als duim zuigers wel iets nuttigs doen met onze duimen die normaal gesproken zeer weinig worden gebruikt haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
=)

Het beste antwoord

Tijdens het duimzuigen komen je speeksel en tanden in aanraking met je (duimzuig)duim. Door het schrapen van je tanden verandert je huid (roder/dunner). Ook de nagel wordt hierdoor beïnvloed, je kunt (onbewust) je nagelbed beschadigen. Ik ben nu 47 en heb óók tot mijn 22ste op mijn duim gezogen (rechts). Mijn duim is zelfs nu nog een tikkie anders dan de andere, zelfs de nagel is wat dunner. Nog tijdens de duimzuig periode merkte ik dat een stukje links van de nagel ineens ging tintelen. De dokter zei dat het heel normaal was; dat ik blijkbaar een huidzenuw had geraakt tijdens het duimen en dat zou best wel overgaan. Maar het is nu nog steeds ongevoelig alleen het tintelen is weg.

Misschien krijgt jouw duim op een gegeven moment een minder "afgekloven" aanzien, misschien ook niet. Dat hij taaier aanvoelt is misschien wel een soort eeltvorming, dat zal denk ik wel minder worden aangezien je duim zich niet meer hoeft te verweren tegen al dat vocht, en zich langzaamaan kan herstellen.

Maar hij heeft natuurlijk aardig wat meegemaakt die duim, en zal misschien nooit zo blank en "ongebruikt" uitzien als de andere.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als jij 22 jaar hebt geduimd is het niet zo vreemd, dat hij er iets anders uitziet dan je andere duim. Hij heeft tenslotte heel wat te verduren gehad gedurende lange tijd. Of het ooit wegtrekt zal de tijd leren.