Waarom irriteert het me zo als anderen in mijn omgeving repeterend gedrag laten zien?

Zoals met voeten tikken, nagels bijten of pulken aan eeltplekjes, aan de haren friemelen, duimen draaien, met een been wiebelen..en wat al niet meer waar men zich mee bezig kan houden tijdens rustige momenten..
Mateloos irritant vind ik dat.. kan men niet gewoon stilzitten? Het leidt vaak zo af van waar je mee bezig bent..
Kan best aan mij liggen hoor maar ik ben gewoon nieuwsgierig naar andere ervaringen..en natuurlijk hoe je daar dan mee omgaat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het feit dat het jou altijd mateloos irriteert niet repeterend gedrag van jouw kant?

Het beste antwoord

Het is van de ander een teken van onrust. Jij wordt daar ook onrustig van omdat er blijkbaar iets is om onrustig van de worden.
Dat is nu eenmaal het kuddegedrag in anderen.
Jij wilt die onrust niet en daarom irriteer jij je er aan.
(aangezien wij anders dan dieren kunnen bedenken dat de onrust onzinnig is)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Het is een eigenschap die jij hebt en liever niet wil, daarom wind je je erover op... En kun je het niet van een ander hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad een stukje herkenning. Het kan ook dat je zelf niet helemaal lekker in je vel zit en je je er daarom aan irriteert.
Ermee omgaan? Gewoon negeren denk ik, iedereen heeft een tik, ook jij en soms weet je hem zelf niet eens!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dar kan ik ook niet tegen.
Ik kan er helemaal niet tegen.
Ik wordt er onrustig van.
Ik kan er niet tegen.
Onrustig wordt ik ervan.

Meestal ga ik weg of anders zeg ik er wat van.
Dan vraag ik of ze willen ophouden.

Kortom, ik kan er ook niet tegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik mij erger aan iemands gedrag, probeer ik eerst er geen aandacht aan te schenken. Anders gaan zitten, een andere kant opkijken, iets anders gaan doen. Lukt dat niet, dan is een grappige-maar-duidelijke opmerking vaak voldoende. Of een vriendelijk verzoek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het moeilijk verdraagt zit je waarschijnlijk zelf niet lekker in je vel, maar dan kan het nog vervelend zijn.
Gewoon even vragen of het misschien anders of minder kan.
Soms zijn mensen zich helemaal niet bewust van dat gedrag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gedrag staat heel dicht bij jouw. Een herinnering.

Je moeder, vader, broer, zus, opa, oma.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is inderdaad iets in jou wat je herkend in de ander, waar jij je aan stoort.
Nou, een mooie gelegenheid om meer van jezelf te leren kennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook ik kan mij er mateloos aan irriteren. Ik zeg er dan ook bijna altijd iets van. Bijna iedereen die dit soort gedrag vertoond is zich er vaak niet van bewust dat hij of zij dit doet.
Mijn zoon heeft ook zo'n " tik " hij wiebelt enorm met zijn been en als ik er dan iets van zeg wordt hij er zich van bewust en dan stopt het ook onmiddellijk.

Een vriendin van mij zit altijd met haar haar in haar mond, ook dan zeg ik er iets van en dan is het van: Oh ja, dat is waar ook.

Ook ik schijn een " tik " te hebben, ik praat namelijk ( onbewust ) met mijn handen en telkens als er iets van wordt gezegd, dan hou ik er op dat moment weer mee op maar op een ander tijdstip begin ik ( net als al die anderen ) gewoon weer opnieuw.

Eigenlijk denk ik dat we allemaal wel iets hebben wat een ander kan irriteren. Sommige irritaties, laat ik maar voor wat het is, dan is dat voor mij weer een irritatie minder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Herken ik. Probeer te ontdekken of je zelf ook dat gedrag vertoont. Misschien kun je er dan een beetje begrip voor opbrengen