Waarom kan het pijnlijk zijn als je handen koud zijn van de kou buiten,

die pijn van de kou, je het met warm water wast het pijn doet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Je handen zijn koud, en de bloedvaatjes in je huid zijn samengetrokken om te voorkomen dat ze nog verder afkoelen.
Op het moment dat jij je handen in warm water stopt, gaan de bloedvaatjes weer wijd open, maar je handen zijn nog niet warm genoeg: dat is gevoelig.
Je kunt je handen dan beter met lauw water wassen, of eerst even wrijven en met je armen zwaaien om de doorbloeding goed op gang te krijgen en dan pas je handen wassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet alleen dat ze erg kunnen gaan tintelen.
Maar als je met je handen onder het koude water gaat, voelt het water in eerste instantie warm.
Na een tijdje wordt het water steeds kouder en dan zijn je handen weer aardig op temperatuur.
Dan kan je je handen afdrogen.