Hoe kan ik leerwerk het best onthouden?

Als ik iets moet leren voor een toets, dan ken ik het wel, maar de volgende dag weet ik het niet meer zo goed. Dat heb ik ook na de toets, dat ik daarna niet veel meer weet terwijl ik het wel heel belangrijk vind om vele dingen goed te onthouden. Ik denk dat dit te wijten is aan dat ik niet op de juiste manier leer...? Wie kan mij tips geven voor het beter leren en onthouden van bepaalde dingen?

Toegevoegd na 12 uur:
Ps. Het gaat voornamelijk om langere teksten

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (9)

Uit onderzoek is gebleken dat als je de 1e dag alles weet, dat je de 2e dag 60~75% weet, 3e dag 40~55% en daarna slechts de kwart (hierbij bedoel ik dus dat je alleen de 1e dag hebt geleerd). Daarom is het handig om elke dag te leren. Daaruit is namelijk gebleken dat:

1e dag alles leren, 2e dag ook leren, 3e dag ook leren en de 4e dag weet je 80~90%.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, ik had het eens in mijn boek gelezen voor Nederlands, maar dat was enkele jaren geleden. Maar u kunt me vertrouwen, dit klopt wat ik zojuist zei.
Schrijf het op!!

Wat je al eens hebt opgeschreven blijft nog beter hangen dan wat je eens gelezen hebt!

Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Herhalen is het belangrijkste ;) Wanneer je iets in een keer leert, zal het op dat moment wel blijven hangen, maar op langere tijd zal je het toch wel weer vergeten.

Wat kan helpen om stof te leren:
Samenvattingen maken kan helpen. Lees de stof door en maak daar een samenvatting van. Door de stof een keer grondig door te lezen, onthoud je al een beetje, en als je het daarna nog een keer opschrijft, blijft de stof al gedeeltelijk hangen. Door daarna een paar keer per dag een kwartiertje je samenvatting door te lezen, zal je merken dat je het na een paar dagen al kent.

Als je woordjes moet leren, helpt het om de woordjes op te schrijven. Als je er na een paar keer leren achter komt welke woordjes je echt moeilijk vindt en die niet blijven hangen, maak daar dan ook weer een lijstje van.
Programma's als WRTS enzo willen ook nog wel eens helpen. Voer daar de woordjes in en oefen de woordjes op de computer, dan zie je meteen welke woordjes je fout doet.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik talen leer probeer ik het woord dat ik wil onthouden in gedachten in schrift voor me te zien. Als ik niet weet hoe je een woord schrijft kan ik het minder goed onthouden. Bij andere vakken moet je proberen bij de dingen die je moet onthouden een ezelsbruggetje te verzinnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De antwoorden opschrijven, weet je een deel nog niet helemaal echt? Schrijf het op een blaadje.
De volgende dag heb je een blaadje met allemaal 'dingen' die je nog even kan herhalen voor je toets, zo bespaar je tijd en hoef je niet alles nog over te kijken wat je toch al wel wist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je bepaalde worden wilt leren, helpt WRTS echt goed.
Maar mocht je nog een andere manier willen weten:

pak een blaadje,
- vouw het 2 keer, zorg dat je nu 3 vakken hebt.
- vouw het nu zo dat je het middelste ( 2e) vakje in het midden hebt, dus de andere 2 flapjes erachter.
- vouw het weer uit
- schrijf in het 1e vakje wat de Franse betekenis is*
- schrijf in het 2e vakje de Nederlandse betekenis*
- hou het 3e vakje leeg

na dat gedaan te hebben, leer de woorden*

doe daarna dit:

- Vouw het blaadje zo, zodat alleen het 2e vakje zichtbaar is, dus zodat je alleen de Nederlandse betekenis hebt*
- Als je het antwoord weet, schrijf in het 3e vakje de betekenis*
- Als je het antwoord niet weet, schrijf de betekenis alsnog op.

Als je dit bij alle woorden * hebt gedaan, dan zou je het waarschijnlijk al wel weten. Wat je daarna nog kan doen om extra te leren:

- Op de achterkant van het blaadje heb je nu weer 3 vakjes, vouw het blaadje zo zodat je het 3e vakje ziet ( waar je de betekenis weer heb opgeschreven) en 2 vakjes van de achterkant( de lege kant dus).

- Nu zie je de Nederlandse betekenis, schrijf in het 2e vakje ( op de achterkant die nog leeg is dus) de Franse betekenis wéér zo leer je het van het Frans naar Nederland en Nederlands naar Frans!

- eventueel kun je op het 3e vakje op de achterkant weer de Nederlandse betekenis opschrijven.

Klinkt veel moeite, is best weinig in praktijk.

Heb zo heel goed paar woorden kunnen onthouden!

Misschien is dit wel beetje moeilijk uitgelegd, maar als je het snapt zal het misschien zeer handig zijn!

Toegevoegd na 27 seconden:
*= kan alles zijn, denk het best iets met talen maar iets met wiskunde zou misschien ook kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi,Thegame,wat een vet antwoord!
Kan ikzelf ook wat mee!
Megagoed man! een +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thx man! als je t niet snapt zegmaar, kan wel voorbeeldje laten zien! heb zo nog steeds paar franse woorden onthouden..;d
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik snap t wel hoor,:)
Maar echt gaaf uitgedacht!
dat papier in 3en vouwen man en dan ook nog de achterkant kunnen gebruiken.
Echt cool uitgedacht!
Meen ik!
Ik ga t ook zo doen! ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oke man:) Als het teveel moeite is he, misschien helpt wrts dan:) Alleen moet je ook wel alle woorden zelf erin zetten, tenzij je franconville hebt, dan kan ik je misschien paar lijsten geven :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Trouwens gehoord dat de lijsten zelfs op internet staan..
Maak gebruik van kaartjes waarbij je aan de ene kant de vraag (of het weetje, het woord dat je wilt onthouden of de formule) zet en de ander kant het antwoord (of de berekening of vertaling). Zo kun je jezelf gemakkelijk overhoren. Je schudt dan de kaartjes door elkaar en probeert de juiste antwoorden te geven. Is het fout, dan gaat die vraag weer onder op de stapel. Is het goed, dan leg je hem opzij. Zo ga je door tot je de hele stapel hebt doorgewerkt. Dit herhaal je op verschillende dagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet niet of je van muziek houd maar je kan tijdens het leren[lezen] de tekst opzeggen en dan als een deuntje om dat iedereen een liedje kan onthouden dat werkt zekers dan hoef je alleen maar aan dat deuntje te denken en zacht te neurien hoop dat het ook voor jou iets iets veel suc6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier een antwoord van iemand met een lange, succesvolle studiecarrière:

Een lange tekst, bv een dik boek kun je natuurlijk niet helemaal letter voor letter uit je hoofd leren. Het is belangrijk dat je van zo'n lang verhaal de rode draad eruit kan halen. Maak een handgeschreven samenvatting. Zo schrijf je de hoofdpunten op en omdat je de tekst zo er aandachtig leest onthoud je ook de bijbehorende details.

*Kijk goed naar de opzet van hoofdstukken,
*Het is heel belangrijk om een goed te kunnen samenvatten.
*Het is belangrijk om op tijd te beginnen. Iets wat je er in stampt blijft minder lang hangen dat iets wat tijd heeft om te bezinken, en dan nog voor een tweede keer gelezen/geleerd wordt.
*Leer voor je examen/tentamen goed de samenvatting, dus zorg dat je daar ook nog tijd voor hebt.

Leer ze!