Zou het kwaad kunnen als je al jarenlang elke dag slaapmedicatie inneemt?

Ik vraag het me wel eens af.. Ik slik al iets van drie jaar zolpidem, een sterk slaapmiddel. Daar ben ik ook wel aan verslaafd. En je mag het ook eigenlijk maar iets van 8 weken slikken geloof ik. Maar mijn arts is er heel makkelijk in..
Ik vroeg me af of het slecht is voor je hersenen om elke dag zo'n pilletje in te nemen. Ik had ooit eens van iemand gehoord dat het slecht is voor je geheugen, maar ik weet niet of dit waar is.
Goed lijkt het me sowieso niet, maar weet iemand of het echt kwaad kan?

Toegevoegd na 10 minuten:
Ja het lukt me niet om er mee te stoppen..Het is idd niet gezond, maar mijn arts zegt dan weer dat die hele heisa over slaapmedicatie niet echt klopt.
Tis lastig.. maar ja, ben er idd aan verslaafd, zowel lichamelijk als geestelijk.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (5)

Euh, als je het volgens de voorschriften maar 8 weken mag gebruiken en je nu 156 weken verder bent zou ik iets anders kiezen, gezond lijkt het me niet. Heb je het nodig of is het onderhand meer een verslaving dan een geneesmiddel? Is het een optie om af te kicken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja het lukt me niet om er mee te stoppen..Het is idd niet gezond, maar mijn arts zegt dan weer dat die hele heisa over slaapmedicatie niet echt klopt.
Tis lastig.. maar ja, ben er idd aan verslaafd, zowel lichamelijk als geestelijk.
Waarschijnlijk voorgeschreven door huisarts? Als u al 3 kampt met stoornis om in slaap te valken is er mi iets meer aan de hand.

Vraag uw (huis)arts om een doorverwijzing naar een specialist, Google naar academische ziekenhuis bij u in de buurt met een 'slaapstoornis kliniek'. Laat u daar informeren of het door u gebruikte medicijn wel 'gezond' is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik gebruik al meer dan 10 jaar slaappillen, eerst themazepan, toen zopidem en nu zopiclon, zopidem ga je van hallucineren, ik denk dat het niet goed voor je geheugen is, mar ja niet slapen is ook niets.
gr kiki
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is zo. Van Zolpidem heb ik heel vaak gehallucineerd, tegenwoordig komt dit nog maar zelden voor.
Niet slapen is ook niet fijn nee.. maar ik denk dat het meer tussen mijn oren zit, dat ik niet kan slapen zonder zolpidem. En natuurlijk is mijn lichaam er ook wel erg aan gewend..
Ik weet dat ik moet gaan afbouwen, maar ik vroeg me af of het kwaad kan om deze middelen zo lang te slikken.
Als je bij jezelf al merkt dat je verslaafd bent, is het mijns inziens een logische conclusie om te zeggen dat het niet goed voor je is.

Daarnaast is er bij medicijnen altijd een bijsluiter. Staat daar niet in wat schadelijke gevolgen van (veel te) lang gebruiken (kunnen) zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of het kwaad kan, ik weet wel dat het zinloos is. Je zou het maximaal 3 maanden achter elkaar mogen gebruiken, en dan liever niet elke dag.
Die 'heisa' over slaapmedicatie klopt wel degelijk, na een tijdje werken slaapmiddelen domweg niet meer. Als je stopt, slaap je een paar nachten heel slecht, maar dat is meer een ontwenningseffect.
Van Zolpidem is bekend dat mensen er vaak slaapstoornissen door krijgen, gaan slaapwandelen bijvoorbeeld.
Misschien is het ook slim eens een gesprek te hebben met je apotheker, over de vraag hoe lang je dit middel zou mogen slikken en of er alternatieven zijn.
Daarnaast zou ik proberen het slaapprobleem op een niet-medicinale manier aan te pakken.