Kan iemand eens per maand depressief zijn?

Ik ben eens per maand depressief, en dan ook echt flink; ik zie echt alles niet meer zitten en ik zit dan echt diep in de put. bijna iedereen denk dat het door mijn hormonen komt (v,17j.) Maar ik vind het hier eigenlijk te erg en regelmatig voor. Ook is het niet een week voor mijn menstruatie of de week van de menstruatie. Ik maak me erg best zorgen over, dus vandaar.

Alvast bedankt,

Toegevoegd na 8 minuten:
Dit duurt tot nu toe vaak een week. Ik ben dus 1/4 van de tijd niet echt op m'n best.

Toegevoegd na 9 uur:
Ook is het zo dat ik de laatste maanden moeite heb met het vinden van m'n eigen weg zegmaar, ik denk er vaak over na hoe ik mijn leven later zie etc. maar ik kom hier eigenlijk niet uit, vind het allemaal nogal zinloos vaak. (dat hele leven) kan het ook door deze gedachten komen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
2K

Het beste antwoord

Nee, je kunt niet eens in de maand depressief zijn. Dit duurt meestal langer en als je met hulp uit een depressie bent, komt het niet 1 week in de maand terug. Je kunt je eens in de maand rot voelen, dit heeft meestal wel met je hormonen te maken, vaak helpt de pil om dit te voorkomen. Is het niet door de hormonen, moet je er achter proberen te komen waar het fout gaat eens in de maand. Als je hier al langer last van hebt, wil het zeggen dat je er zelf niet achter komt. Dus ga voor hulp, via huisarts. Waarschijnlijk kon je met hulp van deze rotgevoelens af. Je zult je bewust worden wat er aan de hand is en het herkennen en er goed mee om gaan om het te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

depressief is heel wat anders, wat je waarschijnlijk bedoelt is dat je niet lekker in je vel zit/in de put/niets loopt lekker etc.
en bij de een is dat vaker en erger dan bij de ander...
en ja ik denk ook aan jouw flitsende hormonen die een weg zoeken.

als je hier erge last van blijft houden, ga naar je huisarts en vertel wat er aan de hand is, de dokter weet vast hoe je dit aan kan pakken.

sterkte !

Toegevoegd na 12 minuten:
niemand is 3/4 van de tijd of meer op z'n best.

je bent nog erg jong en ongeduldig,
je wilt er van af en dat wil je nú !

neem mijn advies aan: ga naar de dokter als je vindt dat het te vaak en te hevig is, je "niet echt op je best" tijd.

je kunt ook proberen om bijvoorbeeld, als het weer gebeurt (niet meer zien zitten/inde put), te gaan sporten, of te gaan wandelen of fietsen, naar buiten de frisse lucht in.
als je dat een uurtje gedaan hebt, ga je je stukken beter voelen, geloof me.

het is trouwens best stoer om zo uit je "depressieve" bui te komen!

Toegevoegd na 9 uur:
zie ook vervolg op reacties...

Toegevoegd na 9 uur:
zie ook vervolg op reacties...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1 depressie is iets wat men snel roept (al zeg ik niet dat de vraagsteller zich niet zwaar kl@te kan voelen) http://nl.wikipedia.org/wiki/Depressie_(klinisch) een bezoekje aan de huisarts lijkt me idd niet verkeerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja amber, je geeft nu meer informatie, maar als last hebt van een combinatie van verschillende zaken, ga dan naar de dokter, dan heeft het weinig zin om ons met (eerst) te weinig gegevens een vraag te stellen en nu weer. je hebt nog je hele leven om bang te zijn voor allerlei dingen, ziektes, gebeurtenissen, mensen, noem maar op!
doe het niet... je praat jezelf zo op deze manier een depressieve bui in, want nogmaals een depressie is heel wat anders. obsessieve neigingen en paniek aanvallen, daar kan iets aan gedaan worden, maar dan moet je het wel "willen" aanpakken. als je alleen maar praat dat je in de put/niet lekker in je vel zit en je daardoor nog minder goed voelt, dan is het eind zoek en zo kun je wel ziek worden, doordat je je zelf steeds dieper die put in praat !
doe het niet... ga naar buiten, doe iets buiten: sporten, bewegen... herhaling herhaling etc. doe iets met het antwoord, alsjeblieft, voor jezelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
graag gedaan hoor, amber !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
juist zo vroeg mogelijk erbij zijn want het is super lastig voor je, en het beperkt je gewoon in van alles en nog wat. (ook al zien anderen dit niet) dus wat betreft je leeftijd is het helemaal niet overdreven of dramatisch om hier hulp voor te zoeken. het kan me voorstellen dat je periodes hebt waarin je je vreselijk depri voelt als ik het bovenstaande lees, dus daarom: zoek hulp zodat je hiermee aan de slag kan gaan. je hoeft je niet te schamen hiervoor, het is niet raar, dramatisch, of welk andere reden er dan ook in je op kan komen. zorg goed voor jezelf (ook op dit vlak) want meis, het is zo zonde om je ellendig te voelen als het beter kan, hier hulp voor is, en jij het ook simpelweg verdiend om beter en lekkerder in je vel te zitten. dus weg moet 'smoesjes' en ga er voor. investeer in je gezondheid en werk eraan om de regie over je eigen gedachte en gevoel weer terug te krijgen. kop op meis!!
Ik herken dat ook,1 week in de maand je rot voelen, het voelt zeker aan als depressief, nergens zin in hebben, je voelt je moe, slaap slecht,als de week weer voorbij is gaat het beter. Zelf denk ik ook dat het aan de hormonen ligt, en het heeft bij jou niet met de menstruatie te maken.
Gaat het die andere weken in de maand dan wel goed ?Heb je al iets geprobeerd van homeopathisch van kruitvat b.v ? Ik wens je sterkte
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klinische depressiviteit wordt pas vastgesteld als deze een minimum aantal weken aanhoudt. Dat wil absoluut niet zeggen dat je niet voelt wat je voelt. Daarom verwacht ik ook dat de wederkerende en kortdurende depressieve periodes een kenmerk zijn van een ander probleem. Om dat te kunnen beoordelen is meer informatie nodig.