is wanen alleen er over denken of dat je zkr er in gelooft???

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Psyche
1.4K

Antwoorden (1)

Wanen zijn verkeerde denkbeelden over een bepaalde situatie. Er gebeurt iets en je trekt hier verkeerde conclusies uit en meestal ben je erg overtuigd van je gelijk. Wanen kunnen onderdeel uitmaken van een psychose.
Bij wanen komen de gedachten van iemand niet overeen met de werkelijkheid.
Mensen met wanen kunnen het besef van realiteit helemaal verliezen en allerlei ideeën ‘in hun hoofd halen’. Zo kunnen ze denken dat ze een belangrijke historische figuur of Jezus zijn en zijn ze niet van dit idee af te brengen.
Er zijn verschillende soorten wanen.
Achtervolgingswaan – ervan overtuigd zijn dat je achtervolgt of afgeluisterd wordt
Betrekkingswaan – ervan overtuigd zijn dat gebeurtenissen, mensen en voorwerpen een speciale betekenis voor je hebben
Vervolgingswaan – je bedreigd voelen en achterdochtig zijn
Grootheidswaan – geloven dat je een bepaald uitzonderlijk talent hebt of dat je een machtige positie bekleedt
Somatische waan – geloven dat je allerlei ziektes hebt
Jaloersheidswaan – ervan zijn overtuigd dat je partner ontrouw is.

Allemaal wanen waarbij men gelooft dat het de werkelijkheid is.

Toegevoegd na 3 minuten:
Langdurig gebruik van cocaïne kan tot achtervolgingswanen leiden. Dat komt doordat cocaïne het schrikcentrum in de hersenen overmatig prikkelt. Je schrikt de hele tijd en zoekt dan naar een oorzaak. Als vanzelf ga je dan denken dat iemand je kwaad wil doen, dus ga je geloven dat je waan werkelijkheid is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
+, en een goede toevoeging.