Hoe vind je goede online psychische hulpverlening?

Er wordt zoveel aangeboden dat het er niet duidelijker op wordt..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Naast ervaring en diploma's is het natuurlijk ook van belang dat de therapie aansluit op wat jij zoekt en nodig hebt. Therapieën zijn er in allerlei vormen (gedragstherapie, psychoanalyse, psychotherapie etc.) en het is dus belangrijk om de juiste therapie te kiezen. Ik denk dat je huisarts daarbij het beste kan adviseren.

Daarna lijkt het me verstandig om eens met de zorgverzekering te overleggen. Ze kunnen je vertellen welke online-therapieën er worden vergoed, en weten ook vast wel welke psychologen als "goed en betrouwbaar" bekend staan. Ook zou je, via een internetsite/-forum eens navraag kunnen doen naar ervaringen van anderen.

In elk geval moet een therapeut ingeschreven staan bij het BIG-register, dat bevoegde zorgverleners registreert. Naast die BIG-registratie kun je b.v. kijken of de therapeut gezondheidszorgpsycholoog is en als cognitief gedragstherapeut is aangesloten bij de Vereniging voor Gedragstherapie en Cognitieve Therapie.

Op het internet kon ik geen sites vinden waarop de verschillende onlinetherapeuten worden beoordeeld, maar kwam ik wel onderstaand artikel tegen uit de Telegraaf.

Succes!
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Riagg moet je ff googlen. Die hebben goeie ervaren mensen. Vergeet even niet dat er in 2012 online hulp zoeken uitgevallen is uit de zorgverzekering en dat het niet meer vergoed wordt of deels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt er ook een beetje aan wat voor hulp je zoekt.
Als je somberheidsklachten hebt, zou je kunnen denken aan Grip op je Dip

Toegevoegd na 8 minuten:
...(16 tot 25 jaar) of Kleur je Leven.
Als er sprake is van (dreigende) verslaving dan zijn er Alcohol de Baas, Cannabis de Baas en diverse online cursussen van het Jellinek.
Als je last hebt van eetbuien is er Boulimia de Baas.

Het zoeken naar online hulpverlening die jou aanspreekt is al een stuk makkelijker als je gericht zoekt op een klacht, zoals somberheid, relatieproblemen, alcohol...

Veel online hulpverlening is gratis is of wordt vergoed door je zorgverzekeraar.

Succes!

Toegevoegd na 1 dag:
Was ik nog vergeten: interapy.nl. Wordt volledig vergoed door je zorgverzekering (behalve natuurlijk eigen risico).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt eraan waarvoor het is. Sommige verschijnselen hebben geen psycholoog o.i.d. nodig en kun je goed en efficient met een coach afhandelen. De hulpverlening kun je Googelen met de woorden "psychische hulpverlening" met jouw woonplaats of een grotere plaats in de buurt. Je kunt ook de verschijnselen googelen en het woord hulpverlening. Dan zal er zeker wat uitkomen. Succes met het vinden van de geschikte en meest efficiente hulpverlening.