Nee, in geval van nood wordt de neiging tot egoïsme alleen maars terker,

Toegevoegd na 13 minuten:
Een van de vele recente voorbeelden: The Love Parade in Düsseldorf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vrees dat in nood het spreekwoord 'ieder voor zich' erg geldig wordt.
Wie in echte nood nog aan anderen denkt heeft een mooi karakter denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal waar! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Speelt er dan niet juist eigenbelang mee? ;p
Als je ziet hoeveel mensen er in paniek onder de voet worden gelopen, denk ik dat dat altruisme ver te zoeken is in bepaalde omstandigheden.
13 jaar geleden
De drang tot overleven is over het algemeen de sterkste drijfveer die de mens kent.
Vul het verder zelf maar in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt het over "ieder mens". En dan is het antwoord NEE. Er zijn genoeg mensen die altijd egoïstisch zijn en dus in nood helemaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zéker in noodgevallen handelt het óvergrote deel der mensen uit lijfsbehoud.

Ik ben realistisch genoeg om hier het antwoord te geven,dat wellicht 99,99 % gewoon allereerst aan zichzelf zal denken.

Slechts een héél klein deel der mens(-heid) heeft altruïstische karaktereigenschappen:
die mensen werden/worden dan als "heiligen" gezien.
(zelf geloof ik niet in het bestaan van zgn "heiligen")

De mens is nu eenmaal een geëvolueerde,denkende haarloze aap,die,ondanks het dunne laagje vernis van "beschaving" ,nog áltijd ten prooi valt aan (hevige) emoties en instincten,zéker waar het noodsituaties betreft:

dan valt de mens ten prooi aan het instinct om te overleven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je je altruistisch opsteld 'ingeval van nood' dan ben je in deze tijd een uitzondering. Ligt eraan hoe hoog de nood is.

Veel mensen zijn ook vaak pathisch en weten niet echt wat ze moeten doen, dus lopen ze weg.

Mijn antwoord is 50/50....

Toegevoegd na 1 uur:
i.p.v.patisch=apatisch
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het grappige is, dat dat mede afhangt van wie er in nood is: Het schijnt dat we vooral graag inspringen voor onze eigen familieleden (omdat die onze genen dragen).
Maar natuurlijk help je ook graag je vrienden, en, ik denk dat de meeste mensen ook wel een "wildvreemde" in nood willen helpen, mits er niet teveel gevraagd wordt.

Toegevoegd na 2 minuten:
En mits de situatie niet levensbedreigend is voor de helper zelf
13 jaar geleden
Ook al zou je dat willen en zelfs al neem je je dat voor, dan denk ik toch dat je drang tot overleven op de eerste plaats komt. En dat is niemand kwalijk te nemen.

Er zijn uitzonderingen: een brandweerman die met gevaar voor eigen leven een wildvreemde gaat redden. En mogelijk zelf omkomt. Of iemand die het ijskoude water inspringt om een hond te redden. Helemaal gefocust op het helpen.
Of een auto te water.Er kan er maar één door het raam ontsnappen. Ga jij, of je mede-inzittende?.

Het is van de persoon zelf afhankelijk wat je op zo'n moment doet. Of je iets doet. Of alleen maar zelf zo hard mogelijk wegrent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt aan de type van nood en ieders individuele denkwijze of intuitie. De een zal iemand uit ijskoud water of een brandend huis halen en de ander neemt de ruimte om af te wegen wat de eigen risico's zijn.